Karl Philip Lund i Inevo har stor tro på at flere bedrifter burde ta i bruk OKR-målstyring for å nå mål og skape større suksess innad i selskapet.

– Vi har gått fra et underskudd på 140.000 kroner, til 1,7 millioner kroner i overskudd etter å ha tatt i bruk OKR

Inevo har tatt i bruk et styringssett som knytter målene til bedriften, team og individ sammen for å omsette strategi i målbare resultater

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– De som har en god bedriftskultur og en god ledelse ser enorm effekt av å introdusere et slikt målingsstyringsverktøy. Jeg ser det også i klasserommet når jeg gir studentene en utfordring og et rammeverk for å styre sin egen utvikling. Mange reagerer positivt og lærer veldig mye, sier Lund som er partner i Inevo, som også underviser i digital markedsføring og ehandel ved Høyskolen Kristiania.

Karl Philip Lund ble ansatt i selskapet i 2016 etter å jobbet som uavhengig rådgiver og høyskolelektor i mange år. Karl Philip Lund hadde sett ordet OKR et par steder, men gikk ikke videre med det da det er nok av forkortede buzzord. Men etter å hatt variable resultater noen år, begynte han i 2018 å stusse mer på ordet. Han startet med å undersøke det og oppdaget at mange av de store og suksessfulle selskapene hadde en bestemt form for målstyring. Og de fleste brukte OKR.

I Norge og generelt i verden er det lite skrevet om. Ser man på Google Trends, har det vært lav interesse for begrepet gjennom flere år, fram til 2018. Lund forteller om Schibsted som begynte å bruke OKR etter å ha ansatt flere folk fra Google. De fikk det ikke helt til å fungere. Samtidig fikk FINN.no, som selv er eid av Schibsted, det til å fungere ved å gjøre det på sin måte.

Fakta om OKR

  • OKR står for Objective, Key Results.
  • Et enkelt styringssett som knytter målene til selskap, team og medarbeidere sammen for å omsette strategi i målbare resultater.
  • Benyttes for å sette høye mål, sikre kontinuerlig fremdrift og holde fokus på de viktigste aktivitetene til enhver tid.
  • Les mer her

Selvvalgt mål

Lund fortellere videre at Schibsted skulle satse og ansatte tidligere arbeidere fra Google. Google hadde brukt OKR siden 1999, fra de var 30 ansatte. Nå er det over 140 000 ansatte som bruker målstyringen hver måned.

– Å komme inn i et stort selskap som Schibsted, og prøve innføre noe nytt i et stort selskap er ikke lett. Spesielt hvis det er en amerikansk arbeidsmåte fra et amerikansk selskap. Da er det lett for oss nordmenn å si at vi ikke skal ha noe «amerikanske greier» her.

OKR er ikke noe magisk trylleformel for hvordan en skal lykkes, påpeker Lund. Det er en samling av smarte og logiske mål bedriftene burde tenke på. Skal et team jobbe sammen er det greit å ha et felles og tydelig mål. Det er greit å ha tydelige roller og bli enig om hva man skal gjøre, når man skal gjøre det og passe på at alle setter sine egne mål i tråd med hovedmålet.

– Kommer noen til deg og sier at ditt mål for dette halvåret er at du skal løpe Oslo Maraton, er det ikke like kraftig som om du selv setter mål om å komme i form og løpe Oslo Maraton. Setter du mål på egenhånd, er det kraftigere enn om noen setter målene for deg. Det er mange prinsipper med OKR, men det folk har gjort er å sette det sammen og lage et system som er enkelt å følge.

Selv har Lund holdt en del kurs om OKR og introdusert det for mange selskaper. Han mener at en må ikke sluke OKR rått, men det må tilpasse hvert selskap og ansatt. Selskapene i Norge som har fått det til å fungere har tilpasset det egne omgivelser og kultur.

– I Finn.no snakker de ikke om OKR, de snakker om ambisjoner og delmål også fornorsker de det. Man må lære av målene, tilpasse det og bruke det på sin måte. Et annet tips er at man må teste det ut i liten skala først, for eksempel et team.

Motiverte studenter

Inevo har eksistert siden 2013, og fram til 2016 jobbet de på en måte. Fra 2018 og fram til nå har de tilpasset OKR. Det er først det siste året at de har fått målstyringen til å fungere skikkelige.

– Vi er ikke et stort selskap, vi er 25 ansatte. Men vi har gått fra et underskudd på 140.000 kroner til 1,7 millioner kroner i overskudd etter å ha tatt i bruk OKR. Kombinasjonen av de riktige menneskene på rett plass og et godt målstyringsrammeverk gir resultater. Daglig leder hos oss sier at hadde vi ikke hatt den strukturen som OKR gir, hadde ikke vi klart å jobbe som vi har gjort det siste året.

For tredje år på rad har Lund tatt med OKR inn til studentene. I begynnelsen av faget får de utdelt en eksamensoppgave som er å planlegge og lanser en full funksjonell nettbutikk. Videre får de beskjed om å sette eget ambisjonsnivå.

– Det er en interessant øvelse fordi noen setter mål for å få en A, samtidig setter andre mål om at de skal lansere en fullt funksjonell nettbutikk som skal omsette for 50.000 kroner første måned. Da blir det plutselig mer inspirerende å jobbe mot noe man ser. Det fungerer veldig bra. En student sa i etterkant at hun ble mer motivert av å jobbe mot et mål hun selv hadde satt, enn å jobbe mot en toppkarakter.

Lund sammenligner utvikling som har skjedd siden 50-tallet, med krig i gamle dager der generalen sa at «nå skal vi krige, og alle skal løpe den veien». Etter hvert som at samfunnet har blitt mer kunnskapsorientert og folk tenker mer selvstendig, nytter det ikke å stå som leder å gi ordre. Lund forklarer at OKR ønsker at folk skal tenke selv, og er derfor et mer moderne tankesett på hvordan styre et selskap.

– OKR er egentlig bare en metode som gjør at bedriften klarer å nå målene som sørger for at alle som er på teamet bidrar. At de forstår hvordan de kan bidra til at bedriften når sine mål.

Feilbrukt disiplineringsverktøy

Selv om Lund mener OKR hjelper bedrifter å få stor suksess, tror han at det kan finnes noen ulemper med OKR.

– Da jeg intervjuet en fyr som jobbet i Google fra 2005 til 2009, sa han at i noen tilfeller kan okr bli oppfattet som et evalueringssystem. Noen ender opp med å bruke målstyringen på feil måte. Det kan være en ansatt som ønsker å bidra med å nå bedriftens mål, med å sette et eget mål. Personen skriver dette ned og deler det med teamet. Hvis sjefen da kommer og sier at «du sa at du skulle gjøre dette, og så har du ikke levert», bruker de okr som et disiplineringsverktøy som kan drepe motivasjonen.

Intervjuet ble gjort sammen med Kim Leinan i egen podkast med OKR som tema.

Det og ha et system i en bedrift med mange folk er viktig, ellers har det lett for å bli kaos. Har man for mye system igjen, dreper man kreativitet.

– Vi kan ikke bare følge en oppskrift, man må tilpasse det over tid. Når du vet at de mest suksessrike organisasjonene i verden bruker OKR, må det jo være noe i det. Jeg har introdusert OKR for digitaliserings direktoratet. Jeg tror det å få et mer målorientert styringssett inn hos det offentlige og i skoleverket, vil være positivt for mange mennesker.

Powered by Labrador CMS