På ett år har Kristoffer og gjengen økt omsetningen med det femdobbelte
Sikter mot Europa.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Målet er at alle typer selskaper skal belønne deres målgruppers oppmerksomhet.
Det sier Kristoffer Kvam, mannen bak konseptet SMOC.AI, som er markedsføring gjort på det de selv mener er en ny måte, der potensielle kunder skal belønnes. Han fikk ideen ganske tilfeldig da han var i pappaperm for noen år siden og jobbet med å lage sitt eget mobilselskap.
Får belønning for oppmerksomhet
– Han så at det lå noe i det med rewards, og han snakket med hundrevis av folk om de vil ha rewards for deres oppmerksomhet. 70 prosent sa ja, forteller Kine Aarum, som jobber som Customer Success Manager i selskapet.
SMOC.AI står for The Smooth Operating Company og de satser på samtaledrevet og belønningsbasert markedsføring.
Hun sier at Kvam tenkte at om dette er noe så mange setter pris på, at de vil bytte tiden deres mot belønning, er dette noe han burde lage for alle bedrifter.
Og som sagt så gjort. Kvam sluttet i jobben som sjef for Telenors data- og innsiktsavdeling og sommeren 2019 ble selskapet stiftet. Og det startet ganske rolig. I 2020 hadde de ni kunder og omsatte for ikke mer enn 1,4 millioner kroner.
Første pingvin i havet
– Det er sjelden noen ønsker å bli første pingvin i havet, sier Jógvan Brimheim Gunnarsson, som er Inbound Marketing Manager og den første som ble ansatt i selskapet, høsten 2020. Nå er de ni ansatte og selskapet vokser.
Fokuset deres ligger mye på dette med å kjøre markedsføring for attention, ikke klikk. På det viset kan man sikre seg en nye større merkevaretilknytning, som igjen kan være kjøpsutløsende.
Gunnarsson sier det handler om å bygge lojalitet mellom merker og kunder. Han forteller at de blant annet legger vekt på å istedenfor mer statiske landingssider, så bruker de et chat-lignende samtaleformat, som gjør det mer dynamisk og lettere å personalisere innholdet som blir presentert. Alt uten cookies. Dess mer du som sluttkunde interagerer med SMOC samtalene, dess mer rewards får du fra selskapet som har din oppmerksomhet.
Bedriftene kan enten tilby sine egne varer og tjenester som rewards, som for eksempel en ekstra vare med første bestilling, rabatt på neste faktura, rabattkoder, oppgradert abonnement, eller gavekort til deres nettbutikk. Eller de kan velge å tilby rewards fra SMOCs reward partnere.
– På denne måten kan våre kunder tilby sine sluttbrukere alt fra forhåndsbetalte MasterCard-gavekort, donasjon til organisasjoner som Plan, Chooose og Plastic Positive, og andre bedrifters produkter og tjenester, sier Gunnarsson.
Grunnen til at de mener det er en god idé handler blant annet om den lenge varslede cookiedøden.
– Da må man treffe kunder på andre måter, det er den veien det går, sier Aarum.
– Det er et stort skifte i hele bransjen, flere og flere begynner å tenke på dette med cookiedøden og mange stresser, sier Gunnarsson.
Hovedpoenget er å bruke relevante belønninger, knyttet til vedkommendes gitte steg i kundereisen, for å motivere de videre i den.
Gunnarsson understreker at de ikke er en chat bot.
– SMOC er en belønningsplattform. Vi legger fram disse belønningene i en samtaleform med predefinert manus og ting som fører deg videre til det som er hovedbudskapet. På den måten er disse samtalene bokstavelig talt givende, i kontrast til klassiske chat bots som en ofte ender opp med å stange hodet i veggen av over hvor lite brukerstøtte de faktisk gir, forklarer han.
Vil satse utenlands
Og interessen blant kundene stiger.
I fjor hadde de ni kunder, nå har de rundt 30 kunder. Blant kundene de har sikret seg er Ice, Fjordkraft, Storytell, Lunar bank og Imove.
– De kundene vi hadde i fjor og tidlig i år, sa at de kjørte en pilot og de beløpene vi kjørte med de var mye lavere enn nå.
SMOC.AI forteller at de øker omsetningen med 30 til 40 prosent hver måned nå.
– Det er et stort skifte i hele bransjen, flere og flere begynne å tenke på det og mange stresser, sier Gunnarsson.
Det er kostbart å utvikle et nytt system og de har hentet inn penger i flere runder. Kvam er nede i en eierandel på litt over 50 prosent.
Nå er målet å satse utenlands.
– Gitt at vi får bra momentum vil vi hente penger og vokse Nordeuropeisk. Jeg tror dette kan fungere enda bedre enn i Norge, sier Kvam selv.