Åtte norske metall i Eurobest
Den norske medaljesamlingen ble doblet sammenlignet med fjoråret.
Torsdag ble Eurobest delt ut og på forhånd hadde Norge hele 19 vinnersjanser.
Nå er fasiten klar og den viser at Norge stakk av med hele elleve metall, der fem av dem var gull.
TRY hadde hele ti jobber på shortlist og kan glede seg over å få med seg ett gull, et sølv og to bronse hjem. Eller er det fire gull?
Akkurat det råder det full forvirring rundt, torsdag ettermiddag.
– Mye skåling
Men i Øvre Slottsgate vet de hva de holder med.
– Vi kommer til å anse det som fire gull uansett, siden vi får for hele kampanjen, sier kreativ leder Egil Pay og ler, til KOM24.
Han sier de er superfornøyde med uttellingen og forteller at de har julebord i morgen.
– Det kommer til å bli mye skåling nå, sier han.
Han sier han er fornøyd med at det er to så ulike kampanjer som stikker av med metall for dem.
– I IKEA-kampanjen prøver vi å portrettere livet og hverdagen til målgruppa. Og noen ganger treffer man godt av og det har vi tydeligvis klart her. Det er skrevet fine, korte historier som folk kjenner seg igjen i, nesten som små mini-noveller fra hverdagen. Dette er et nytt spor for IKEA og viser at vi har truffet godt sammen med dem, sier han.
Om Telia-jobben sier han at det er en idé som tar vare på Telias rolle som utfordrer.
– Det er ikke så mange andre kunder som hadde turt å kjøpe de filmene. Maktbalansen mellom foreldre og barn er et dristig univers – og det er en utfordrende idé å kjøpe. Det skal Telia ha, de tok litt sjanser, sier han.
Gullet deres kom i film-kategorien, for IKEA, det samme gjelder de to bronsemedaljene de får med seg hjem. Sølvet deres er for Telia.
Men det er ikke bare TRY som kan juble for europeisk metall.
Posten har i år valgt å ikke lage noen ny julekampanje, men heller gjenbruke en gammel kampanje. Det betyr ikke at man ikke legger merke til de gamle kampanjene.
The Reinfall fikk bronse i Cannes Lions, men i Eurobest gikk de helt til topps i film-klassen.
– Bra for POL
– Vi skal ha julebord i POL om halvannen time, jeg kunne ikke fått et bedre utgangspunkt for en tale, sier kreativ leder Janne Brenda Lysø, til KOM24.
Hun kaller det for en skikkelig fin jobb.
– Det er stas å kunne skryte av gode kollegaer som har gjort en god jobb. Også er det gøy at vi klarer å levere nå, det er bra for POL, sier hun.
POL har vært gjennom et krevende år med nedbemanning og flytting fra sine lokaler. Lysø sier at det å få bekreftelse på at de gjør gode jobber betyr masse.
– Det man trenger mest av alt når det røyner på er bekreftelse, sier hun.
– Er dette en bekreftelse på at POL fortsatt blir å regne med?
– Jeg har aldri lurt på om vi ikke var det, det hadde vi vært uansett. Men hver gang man vinner noe er det en bekreftelse på at når man ser seg i bakspeilet, så har man lykkes. Men jobben vår er og å se framover, sier hun.
Produksjonsselskapet Bacon er involvert i alle de norske gullvinnerne, men de har også sikret sitt eget metall, for sin innsats i The Reinfall, i klassen Film Craft.
– Vi er enormt stolte av å være et lite skandinavisk selskap som har konkurrert på det øverste europeiske nivået gjennom flere tiår. Vi har holdt fast ved prinsippene våre om kreativitet og kvalitet gjennom intern trygghet, tillit og selvtillit. Dette er en pris som tilhører alle ansatte i Bacon og selvfølgelig våre dyktige og langvarige samarbeidspartnere og venner hos TRY og POL, sier CEO Magne Lygner, til KOM24.
Også Bureau sikret seg sølv for sin God natt, Gaza.
Byråleder Helena Egeland er glad for å ha nådd nesten helt til topps.
– Kjempegøy
– Det er helt fantastisk! Å klare å komme gjennom nåløyet og faktisk hente hjem en pris er en stor bragd for oss. Dette sølvet deler vi med alle i Plan Norge, i Megafon forlag, designer Eivind Stoud Platou og illustratør Zarina Saidova og alle de andre dyktige håndverkerne vi jobbet med for å gjøre boken til det den er i dag. Nå er jeg skikkelig stolt!, sier hun.
11:11 har for første gang sendt inn noe under eget navn og tar med seg en bronse hjem for The Grey Swan. Byråleder Espen Haugen er svært fornøyd med utfallet.
– Det var noen knallsterke jobber i kategoriene vi var på shortlist. Å komme på pallen når konkurransen er så intens er kjempegøy, særlig når dette er første gang vi konkurrerer med 11:11!, sier han til KOM24.
Til sammenligning måtte Norge nøye seg med to sølv og to bronse til henholdsvis Anorak, POL og TRY i fjor.
Rettelse: Det sto først at det var fire gull til TRY, men det er trolig ett gull fordelt på fire filmer.
Eurobest bekrefter overfor KOM24 at det bare er snakk om ett norsk gull.
– IKEA-kampanjen står oppført som fire separate gull, men den gjelder én kampanje som fikk ett gull. Totalt er antallet statuetter åtte, skriver de i en e-post.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no