Selv om mobiltelefoner er den mest populære enheten å se YouTube på, fortalte Beaupré at Smart-TV er den enheten som vokser raskest. Innholdsskapere bør derfor tilpasse innholdet sitt til store skjermer.

Slik blir du lagt merke til på YouTube

Slik virker YouTube-algoritmene og dette bør du gjøre for å bli mest mulig synlig.

Publisert

På årets VidCon-konferanse i USA var et av de mest populære innslagene en samtale mellom MrBeast, en av YouTubes mest populære innholdsskapere, og YouTube-direktør Todd Beaupré. Temaet var hvordan YouTube-algoritmene virker, og hva du bør gjøre for å bli mest mulig synlig på kanalen.

- Kortform video har kommet for å bli, og det vil bare bli større og større. Hvis du ikke har begynt med det ennå, bør du gjøre det, sa Jimmy Donaldson, som er MrBeasts virkelige navn.

Avansert kunstig intelligens

YouTube Shorts er plattformens TikTok-konkurrent, som viser en uendelig strøm av korte, fengende videoer i mobil-format. YouTube annonserte nylig at de har 1,5 milliarder brukere som er innom Shorts hver måned. TikTok passerte en milliard brukere i fjor høst, og forventer å passere halvannen milliard i år.

Donaldson fortalte at Shorts er en bra måte å drive trafikk og inntekter til hovedkanalen din, hvor har vanlige YouTube-videoer i lengre format.

Beaupré kommenterte at de jobber med å trene algoritmene til å forstå forskjellen på brukernes seermønster på Shorts og ordinære YouTube-videoer. De bruker avansert kunstig intelligens til å analysere brukernes seermønster, så anbefalingene skal bli mer treffsikre.

Selv om mobiltelefoner er den mest populære enheten å se YouTube på, fortalte Beaupré at Smart-TV er den enheten som vokser raskest. Innholdsskapere bør derfor tilpasse innholdet sitt til store skjermer.

Donaldson, var tydelig på at det er kvaliteten på innholdet som avgjør om du har suksess på YouTube.

- Når jeg møter mindre innholdsskapere er rådet mitt til dem å lage 100 videoer, og forbedre én ting i hver video.

- Vi bryr oss om små innholdsskapere, la Beaupré til. Vi har faktisk egne folk som jobber dedikert med å hjelpe små innholdsskapere å slå igjennom på YouTube.

Hvordan algoritmen fungerer

Han forklarte videre at tittelen og beskrivelsen bare utgjør en liten del av informasjonen de bruker for å avgjøre om en video skal anbefales til en bruker. Hvordan seerne responderer på videoen er mye viktigere når algoritmen velger om en video skal vises til et større publikum.

Donaldson fortalte at hvor lenge seerne blir er et av signalene han selv følger med på. Hvor seerne hopper av er nyttig informasjon som han bruker når han lager nye videoer. Han mener også at algoritmene legger vekt på det samme.

- Det er, for eksempel, vanskeligere å beholde 70 prosent av seerne på en 30 minutter lang video, enn det er å få noen millioner seere.

- Lag videoene så lange som de trenger å være, fortsatte Beaupré. Mange brukere forsøker å gjøre videoene lange, fordi de tror det vil øke sjansen for å bli anbefalt av algoritmene. Men hvis seerne faller av for tidlig i videoen, vil det virke mot sin hensikt.

På spørsmål om hva innholdsskapere fokuserer for mye på, var Donaldson klar på at de bør være mindre opptatt av algoritmene, og mer opptatt av å fortelle gode historier.

Beaupré var enig, og la til at han ofte får spørsmål fra innholdsskapere om hvordan de kan tilpasse seg til algoritmen for å bli mer synlig.

- Jeg anbefaler dem å bytte ut ordet «algoritmen» med «publikum». I stedet for å forsøke å tilpasse seg til algoritmen, bør de være mer opptatt av hva som er viktig for publikummet ditt.

Powered by Labrador CMS