«Kaisa», spilt av Tuva Adine Billing skal angre for å ha kastet fra seg en snuspose. Naturmannen Bjørn Sunquist har ikke blitt noe mildere siden i fjor.
«Kaisa», spilt av Tuva Adine Billing skal angre for å ha kastet fra seg en snuspose. Naturmannen Bjørn Sunquist har ikke blitt noe mildere siden i fjor.

Bjørn Sundquist er fortsatt drittlei forsøpling i naturen

Norsk Friluftsliv og skuespilleren følger opp holdningskampanjen fra i fjor.

Publisert Sist oppdatert

– I år må han hamle opp med «dum og dummere» i naturen, sier kommunikasjonssjef i Norsk Friluftsliv, Synne Kvam til KOM24.

Torsdag slapp fellesorganisasjonen for de 18 store friluftslivsorganisasjonene den første av totalt tre holdningsfilmer, som er en oppfølger og forlengelse av holdningskampanjen som begynte i fjor.

– I fjor møtte vi en vennegjeng som var på tur, i år er det kjæresteparet som har pakket sekken og blir Naturmannen, som spilles av Bjørn Sundquist, sin utfordring, i «Ikke vær et søplehue».

Dum og dummere

Pandemi og tvungen Norgesferie gjorde at store deler av Norges befolkning trakk ut i naturen. Derfor teamet Norsk Friluftsliv opp med Sundquist i fjor med en holdningskampanje for å humoristisk forklare allemannspliktene.

I år møter vi paret «Kaisa» og «Kenneth», spilt av Tuva Adine Billing kjent fra «Nissene i bingen», og Patrik Asplund Stenseth, som får Sundquist på nakken.

– I år har vi hevet kvaliteten noen hakk med Billing og Stenseth. Det er nok den største forskjellen fra i fjor til i år med kjente skuespillere, samt at vi har jobbet enda mer med manus. Jeg må innrømme at vi er enda mer fornøyde i år, sier Kvam.

«Ikke vær et søplehue».
«Ikke vær et søplehue».

De tre filmene i fjor presenterte en meget karikert gjeng unge mennesker som ikke ante hvordan de skal oppføre seg ute i marka, og det ble spilt på tydelige klisjeer. Oppskriften er akkurat den samme med Kaisa og Kenneth.

– Det er dum og dummere som er på tur, og første tema ut er forsøpling. Det er faktisk et tema som flere ønsket seg i fjor. Vi fikk flere kommentarer som etterspurte fokus på dette området, og det har vi lyttet til og lar det få starte årets kampanje, forteller Kvam.

Ikke nådig

Filmene slippes med en ukes mellomrom. Neste tema ut er utfordringene med bålbrenning og kampanjen avsluttes med tematikken innmark versus utmark.

Gard Eirik Arneberg.
Gard Eirik Arneberg.

– Det kan sikkert høres kjedelig ut, men dette er vitalt for allemannsretten. Det er visse områder hvor man ikke kan telte, men det skal Kaisa, Kenneth og Sundquist få lov til å forklare om et par uker.

Filmene er også i år resultater av en inhouse produksjon, og består av samme duo som i fjor.

– Vi har Gard Eirik Arneberg på foto og manus, sammen med Emil Lystvedt Berntsen på regi og manus.

Skuespiller Sundquist var heller ikke vond å be.

– Jeg tror han personlig synes det er viktige temaer. Vi er kjempeglade for at han ville bli med som den litt skumle og rappkjefta naturmannen på ny. Han er en veldig hyggelig fyr å jobbe med, og alle som har vært med på denne produksjonen har stortrives i hans selskap, selv om han i filmene ikke er nådig mot hensynsløse turgåere.

Forsøpling irriterer mest

Norsk Friluftsliv fikk enorm respons på filmene i fjor, og den første filmen i år har raskt fått flere tilbakemeldinger og stor rekkevidde.

Kommunikasjonssjef i Norsk Friluftsliv, Synne Kvam.
Kommunikasjonssjef i Norsk Friluftsliv, Synne Kvam.

– Det virker som om mange synes det var et hyggelig gjensyn, så det er veldig gledelig.

Filmen er postet i sosiale medier på Facebook, Instagram og YouTube.

– Den går bra i alle kanaler, men mottakelsen har vært aller størst på Instagram. Det er tydelig at vi treffer både et ungt, men også et voksent publikum. Det er en lettelse at vi treffer så bredt i befolkningen.

Fjorårets mottakelse er grunnen til at kampanjen fortsetter.

– Vi kunne ikke drømt om bedre engasjement rundt filmene, og derfor var det ingen tvil om at vi ønsket å lage en ny runde filmer. Flere har foreslått situasjoner og utfordringer vi burde ta tak i, og som nevnt er det første temaet forsøpling på etterspørsel fra befolkningen i sosiale medier. Dette er faktisk det flest folk irriterer seg over i naturen.

Det er ingen tvil om at kampanjen gjorde seg bemerket. Under Social Media Awards 2021 ble Norsk Friluftliv belønnet med pris for «Årets innhold/post» for «Ikke gå på do på stien».

Powered by Labrador CMS