Aktivister fra Extinction Rebellion var inne i lokalene til Olje- og energidepartementet mandag 23.august. Miljøaktivistene hadde denne uken varslet en rekke aksjoner i Oslo.

Extinction Rebellions aksjoner førte til over 300 medieoppslag i løpet av én uke: – Vi får en del kjeft, og det synes vi er bra

– Vi gjør dette som et siste forsøk på å skru opp temperaturen og engasjementet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi har mange dyktige folk, og jeg tror folk blir kreative og motiverte av å jobbe med ting som betyr noe. Dette er ikke en organisasjon der noen sitter på toppen og bestemmer hva de under skal gjøre.

Det sier Even Tømte. Han er aktiv i aksjonsgruppen Extinction Rebellion, og han er også en del av den nasjonale mediegruppen til bevegelsen. Bevegelsen baserer seg nesten utelukkende på frivillig arbeid, og Tømte forteller at folks innsats varierer fra tid til annen.

Stor oppmerksomhet

– Det er mange som er ekstra aktive når det skjer en stor hendelse sånn som nå. Da er det noen som tar seg fri fra jobb og setter alle kluter til, sier han.

Den store hendelsen Tømte refererer til er Extinction Rebellions «nordiske opprør» som fant sted siste uken i august. Gjennom aksjoner, parader og gatekunst fikk bevegelsen stor oppmerksomhet i pressen gjennom hele uken.

Even Tømte er aktiv i Extinction Rebellion Norge, og også en del av den nasjonale mediegruppen til bevegelsen.

Tall KOM24 har mottatt fra Retriever viser at Extinction Rebellion ble omtalt til sammen 322 ganger i datoene fra 23. august til 28.august.

– Klimaaktivistene har med andre ord lykkes med å få stor oppmerksomhet rundt aksjonene sine i norske medier, sier analysesjef Ane Kathrine Strand i Retriever og legger til:

– Hvis vi ser på hvor stor andel av omtalen som faktisk gjengir aktivistenes hovedbudskap om at Norge må stanse all oljeutvinning kommer dette til uttrykk i om lag en fjerdedel av omtalen. Dette bygger opp under inntrykket av at mediene i stor grad har dekket aksjonene som rene hendelsesnyheter.

Tømte forteller at XR bruker mange av de samme kanalene som andre, både tradisjonelle og sosiale medier.

– Også bruker vi våre egne kropper, vi setter oss bokstavelig talt i veien, og skaper oppmerksomhet på den måten. Vi målbærer vårt budskap med våre egne kropper og ved å være villige til å bli arrestert. Det at vi gjør det viser at dette temaet er noe som er svært viktig for oss.

Politiet fjerner aktivister fra Extinction Rebellion i Oslo sentrum tirsdag 24.august. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

- Hvorfor velger dere å benytte dere av ikke-voldelig sivil ulydighet?

– Vi gjør dette som et siste forsøk på å skru opp temperaturen og engasjementet. Mange fortsetter å snakke som om klimaendringer påfører et mildt ubehag og at vi har god tid. Det har vi slett ikke, vi har ikke god tid, og det er derfor vi bruker slike metoder. For mange er det - både en taktikk og strategi - og en samvittighetssak.

- Føler at vi lykkes

- Hva slags effekt merker dere etter at dere har vært ute i gatene?

– Vi merker, særlig nå etter denne runden, et stort engasjement. Vi får mye støtte og mange nye medlemmer. Vi får også en del kjeft, og det synes vi er bra. Det betyr at våre aksjoner oppleves som relevante og blir lagt merke til. Samtidig ønsker vi ikke å plage folk, vi ønsker å inspirere flere til å handle.

Han legger også til at da bevegelsen tok seg inn på Olje- og energidepartementet den 23. august var det flere politikere som kom til stedet.

FrP -leder Sylvi Listhaug snakker med aktivister fra Extinction Rebellion på gaten utenfor Olje- og energidepartementet mandag 23. august. Et stort pressekorps var på plass.

– Det var interessant å se hvordan politikere fra Frp, Høyre og MDG var opptatte av å stille seg sammen med oss og si sine meninger, enten de var støttende eller motstandere. Det betyr at det vi gjør blir lagt merke til og vi føler at vi lykkes.

Han forteller at de ikke har noen nøyaktige tall på hvor mange nye medlemmer som vervet seg under det nordiske opprøret.

– Jeg har ingen tall for det, sier han og forteller at de ble rammet av et koordinert dataangrep i løpet av dagene det nordiske opprører pågikk, og at det skapte en del logistiske problemer.

Under det nordiske opprøret var det 175 stykker som ble arrestert, og til sammen fikk Extinction Rebellion bøter på 2,2 millioner kroner.

«Oljefanten»

– Er det et mål om å få flest mulig arrestert under disse aksjonene?

– Vi utfører disse aksjonene for å skape forstyrrelser og for å få oppmerksomhet, så er selve målet å hindre at økosystemet blir mer skadet. Et middel for å nå det målet er å bli arrestert.

Han forteller at alle som blir arrestert på forhånd har tatt en overveid avgjørelse om at de vil bli det. Tømte legger til at arrestasjonene foregår i ordnede og fredelige former, og at gruppen stort sett har god kommunikasjon med politiet.

Alle som ønsker å bli utsatt for en arrestasjon må ha gått gjennom et kurs i sivil ulydighet som organisasjonen selv arrangerer. Der lærer man hvordan man skal oppføre seg, og hva man skal gjøre hvis man blir arrestert.

Aksjonsgruppa Extinction Rebellion aksjonerer mot den norske oppdrettsnæringen. På bildet ser du «oljefanten».Foto: Gorm Kallestad / NTB

Det handler mye om å ikke la seg provosere eller skremme til å gjøre noe som kan eskalere en situasjon i en ubehagelig retning, sier han.

I tillegg benytter bevegelsen seg ofte av sterke visuelle virkemidler.

Vi har noen uttrykk som blir brukt i mange land, og som blir oppfattet som ikoniske, sier han og refererer til de røde rebellene, med hvitmalte ansikter og røde drakter, som er mye brukt internasjonalt og har blitt et slags ikonisk symbol på XR-bevegelsen.

I tillegg, her i Norge har mange lagt merke til det rosa elefant-kostymet, som er noe XR Norge har funnet på.

– Det er et symbol på det vi kaller elefanten i rommet - oljevirksomheten - oljefanten. Alle snakker om klimaet, men inntil nylig var det ingen virkelig debatt om framtida til norsk oljevirksomet. Nå har dette for første gang blitt et tema i valgkampen, avslutter han.

Powered by Labrador CMS