Gründerne av bokselskapet Bookis, Lasse Brurok og Arne-Morten Willumsen.

Bookis kuttet all betalt markedsføring: – Nå har vi fokus på overlevelse

– Det blir litt som å tappe bassenget og se hva man har igjen, forteller medgründer og daglig leder i Bookis, Arne-Morten Willumsen.

Publisert

For cirka fire uker siden måtte det norske selskapet Bookis, nettbokhandelen for kjøp og reselling av bøker, kutte all betalt markedsføring. Det har gått bra med selskapet lenge, men etter en tung vår med 60 prosent i nedbemanning, ble valget om å droppe betalt markedsføring tatt.

Arne-Morten Willumsen er medgründer og daglig leder i Bookis.

– I praksis vil det si at vi ikke kjører kampanjer eller betalt markedsføring. Vi vil selvfølgelig ivareta det aspektet ved markedsføring som går på å kommunisere med kundene våre, men må være litt mer kreative på hvordan vi bruker ressursene våre fremover, forteller daglig leder i Bookis, Arne-Morten Willumsen til KOM24.

Etter cirka en måned uten den betalte markedsføring, forteller Willumsen at det heldigvis fortsatt går bra med selskapet.

– Vi har en solid markedsposisjon i den norske markedet, som hjelper mye. Vi får kunder uansett, og ting flyter bra.

Slutt på voksingen

Han sier mye av utfordringen nå ligger på at den tidligere strategien til Bookis ikke fungerer like bra uten betalt markedsføring.

– Strategien tidligere har vært ekspansiv i forhold til å bygge en dominerende markedsposisjon både i Norge og Sverige. Vi går nå fra en fase hvor vi hadde råd til dette, til i å gå inn i en fase hvor fokuset ligger på overlevelse.

Willumsen mener det er leit at det i en periode blir slutt på fokus rundt å vokse på det norske og svenske markedet.

– Det er synd å ikke kunne vokse ekspansivt i denne fasen. Å bygge merkevare er en veldig viktig faktor til å ta en sterk posisjon som konkurransedyktig. Derfor må vi nå være kreative og smarte med de midlene vi har tilgjengelig. Vi må ha mer fokus på produktet, og hvordan vi kan skape en bedre vekstfaktor.

Hvordan markedsføringen til Bookis vil foregå videre, er ikke spikret helt ennå.

– Det vi vet er at vi kommer til å ha et overordnet fokus på våre egeneide flater. Vi har flere initiativer som har vist seg å være innbringende. Blant annet har vi et pågående løp med innflytelsesrike bokelskere, hvor man kan lese om kjente, norske forfattere sine boktips. Vi skal se litt på hvordan vi kan fortsette med alt dette og tenkte kreativt.

Har merket endring

Selv om det går bra for Bookis, har de allikevel merket endring fra før de kuttet betalt markedsføring.

– Man merker jo selvfølgelig endring umiddelbart. Det blir litt som å tappe bassenget og se hva man har igjen. Det du sitter igjen med er det du har å jobbe med. Når man trekker bort markedsføringen, ser man at det er god flyt, og at produktet våres flyter uansett.

Hva veien videre blir gjenstår fortsatt å se. Et par ting må på plass før de startet fullt opp igjen, forteller Willumsen.

– Vi er i en fase nå hvor det handler om å snu fokus fra ekspansiv vekst til lønnsomhet. Vi håper samtidig at kapitalmarkedene bedrer seg i tiden fremover. Når dette er på plass, kan vi starte med betalt markedsføring igjen. Vi håper på å kunne skru på motoren igjen etter sommeren neste år.

Schibsted er investor i Bookis, og eier 29 prosent av selskapet. Selskapet har allikevel ikke fått ekstra midler av Schibsted til å fortsette med betalt markedsføring.

– Hvordan vi bruker midlene våre er ledelsens beslutning, og ikke eiers, forteller Willumsen. Det er et bevisst valg å ikke bruke betalt markedsføring i en periode fremover nå.

Powered by Labrador CMS