Naturmannen Bjørn Sundquist, dukker plutselig opp i Norsk Friluftsliv nyeste holdningkampanje.

Bjørn Sundquist med tydelig beskjed: – Jeg liker ikke å vasse i andre sin mannskit

Norsk Friluftsliv har fått med seg skuespiller Bjørn Sundquist i en ny holdningskampanje.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tidligere har Norsk Friluftsliv opplyst oss om allemannsretten. I år er det allemannspliktene som står for tur.

Organisasjonen har i samarbeid med den kjente skuespilleren, Bjørn Sundquist, laget en ny holdningskampanje. De tre kampanjevideoene vi blir servert – er alle et resultatet av inhouse-kompetanse, bekrefter kommunikasjonssjef i Norsk Friluftsliv Synne Kvam.

– Ideen dukket opp under en interndrodling på kontoret. Vi startet ganske bredt, men landet ganske raskt på video fordi vi hadde god kompetanse og ekspertise inhouse med fotograf Gard Eirik Arneberg, forklarer Kvam.

Inhouse produksjon

Den første videoen ble lagt ut forrige fredag, og drar oss rett inn i samtale der all fornuft er byttet ut med humor for å vektlegge poenget i vennegjengen.

– Det er en meget karikert gjeng unge mennesker vi møter, som ikke helt aner hvordan de skal oppføre seg ute i marka. Vi har spilt på tydelige klisjeer, og lydeffekter man ofte forbinder med skrekkfilmer, og kanskje ikke i en kampanje fra Norsk Friluftsliv, sier innholdsprodusent Arneberg.

Innholdsprodusent Gard Eirik Arneberg.

I videoene har de valgt å overdrive kraftig for å poengtere budskapet på en lett og humoristisk måte.

Vennegjengen i opptak på Nesodden.

– Jeg tror dette er viktig når vi kommer med et pekefinger-budskap. Og her retter vi en pekefinger om at du ikke skal bæsje på stien, humrer Arneberg.

De neste to fredagene kommer det to nye videoer med Sundquist og de samme skuespillerne, med samme oppskrift som i den første videoen, lover Arneberg. Som innholdsprodusent fikk han lov til å jobbe fritt, og grep muligheten til å jobbe med kompis Emil Lystvedt Berntsen. Han er komiker og manusforfatter, også kjent fra filmen Børning 2, BMI Turné og Facebookpatruljen, og bistår Arneberg med regi og manus.

Skuespiller Bjørn Sundquist og Emil Lystvedt Berntsen i arbeid

– Det var veldig gøy å jobbe med Emil, og selve prosjektet var utrolig spennende å jobbe med, sier Arneberg.

Streng, men sympatisk

Produksjonen på fem personer trengte bare en innspillingsdag på Nesodden, hvor alle de tre videoene ble til.

I løpet av kort tid har den første videoen fra Norsk Friluftsliv allerede blitt sett av flere tusener. Skuespiller Bjørn Sundquist i rollen som «naturmannen», setter virkelig fokus på allemannspliktene.

Arneberg, Berntsen og Kvam er alle enige om at Bjørn Sundquist passet perfekt til rollen som «naturmannen», som skal opplyse til sunn fornuft, men på en helt egne væremåte.

«Ikke gå på do på stien»

  • Nådd over 1 million mennesker med videoen (organisk, kun på Facebook).
  • 500.000 organisk på 36 timer.
  • Delt over 4000 ganger på Facebook.
  • Publikumsbevaring på nærmere 45 prosent mot slutten av filmen.
  • 442 000 visninger på Facebook og 73 000 på Instagram.

Kilde: Norsk Friluftsliv.

– Det er veldig gøy at han er litt skummel, men samtidig en mann som du har lyst til å heie på, sier Berntsen.

– Vi skjønte at vi måtte gjøre noe

Kommunikasjonssjef Synne Kvam

– Vi gleder oss veldig over at det er så mange som benytter seg av naturen, og at så mange nye har oppdaget friluftsliv under pandemien. Men at vi nå er så mange ute i naturen, gir også noen utfordringer, og derfor er det veldig viktig å informere om og opplyse om at allemannsretten også inneholder noen plikter, sier Kvam.

I fjor da største deler av Norges befolkning ferierte i eget land, var det flere saker i ulike media om forsøpling i naturen. Kvam opplyser om at 89 prosent av befolkningen nå har kjennskap til allemannsretten, men at kun 35 prosent kjenner til pliktene ved sporløs ferdsel, eller å ikke gjøre skade på friske trær.

– Kanskje enda mer oppsiktsvekkende er det at hele 69 prosent oppgir at de ikke visste at man har en plikt om å forlate stedet som man fant det, sier Kvam.

Hun mener denne type informasjon aldri går ut på dato, og det alltid vil være noen som har et behov for denne type informasjon. Tallene kommer fra en spørreundersøkelse Norsk friluftsliv kjørte om allemannspliktene gjennom Ipsos, høsten 2020.

Powered by Labrador CMS