Kommunikasjonsstaben i COWI består av fire stykker: Kristoffer Jakobsen, Ole Emil Johnsen, May Kristin Haugen og Ragnhild Heggem Fagerheim

COWI lager sine egne kampanjer: – Det er faktisk mulig å løfte disse tingene selv

Arbeidet til kommunikasjonsstaben på kun fire stykker har ført til intern stolthet i selskapet og et realt prisdryss.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det er mange ting vi har gjort for å lykkes, sier kommunikasjonssjefen og forteller at hun er veldig stolt over det hun beskriver som COWIs lille, men meget kompetente team.

Nylig vant rådgiver- og ingeniørselskapet hele fem priser under årets Magnet Awards, som hedrer noen av de beste kommunikasjonsarbeidene innenfor rekruttering og «employer branding».

Selskapet fikk blant annet gull for kampanjen «Ingenørder», utviklet av selskapets egen kommunikasjonsstab. I kampanjen snakker flere av selskapets ansatte ut om sine «guilty pleasures».

Staben består av fire mennesker, med sammensatt bakgrunn. To av dem, blant annet Haugen selv, har erfaring fra byrået Gambit.

– Det gjør at vi har den type kreativ tenkning innabords. I tillegg har jeg folk som er dyktige på markedskommunikasjon, innholdsproduksjon og mediehåndtering.

Hun tror også at deres gode kunnskap om selskapet er en suksessfaktor.

– Ingen gimmick

– Denne kampanjen skulle være en hyllest til alle ingeniørene våre - som er rimelig nørdete. Vi ønsket å vise den store takhøyden vi har i selskapet. Dette er ingen gimmick, vi ønsker at de ansatte i COWI skal ha en passion for enkeltelementer. Vi fascineres av nisje.

Kommunikasjonssjef i COWI, May Kristin Haugen.

Og nettopp det at kommunikasjonsteamet kjenner selskapet så godt, gjør at de raskt klarte å finne passende folk til kampanjen og finne de gode historiene.

– Du kan nesten se på videoene at produsenten vår kjenner folkene så godt. Hun klarer å skape god stemning og virkelig fange folk på kamera, der de er i godt humør. Med det får man bort der stive uttrykket som fort kan oppstå i slike situasjoner. Jeg tror ikke vi har hatt en eneste en som har takket nei til å stille opp, sier hun.

Haugen forteller at de tenkte ikke så mye på om de skulle bruke eksterne på dette prosjektet.

–Vi har en arbeidsform der vi drodler mye og setter av dedikert tid til å være kreative. Og så tester vi idéene våre, sier hun.

Det er ikke for å slå ned på idéene, men for å få innspill til eventuell videreutvikling.

– Da vi la frem denne idéen internt, til to ulike grupper, ble vi nesten blåst av banen. Tilbakemeldingen var at dette var helt fantastisk, og da kjente vi at vi var inne på noe bra.

Ragnhild Heggem Fagerheim og Ole Emil Johnsen fra COWIs kommunikasjonsteam tok i mot prisen for «årets kampanje overfor erfarne» under Magnet Awards tirsdag 08.juni 2021.

Hun mener denne kampanjen har skapt enorm intern stolthet. I tillegg var det en icebreaker at administrerende direktør for selskapet, Marius Weydahl Berg, var den første til å stå frem med sin «nørdeting».

Stolt av kampanjen

Haugen kom til selskapet i 2013, og den første leveransen hun kjørte ut den gang var også laget internt.

– Jeg mener man må ha noen som er god på markedskommunikasjon, og som må ha den kreative kampanjetenkningen. Du er nødt å ha en kreativ sjel, og en teft for hva det er som kommer til å slå an.

I tillegg må man være operativ og evne å omsette de kreative idéene til innhold, tekst, video og mediesaker. Hun forteller også at man må være god på sosiale medier, og få innholdet ut i de rette kanalene.

– Uten kombinasjonen kreativ ressurs og kunnskap om innholdsproduksjon, ville vi ikke fått det til.

Hun er meget stolt av teamet bak kampanjen og prisene de nå har håvet inn.

– Man kan få dette til internt, med den forutsetningen at man har kompetente folk. Jeg vil ikke snakke noen ned, men det faktisk mulig å løfte disse tingene selv på huset.

Powered by Labrador CMS