Kristian Hvilen i Rud Pedersen forteller om tøffe dager i mars 2020 som er forvandlet til rekordresultater i 2021.
Kristian Hvilen i Rud Pedersen forteller om tøffe dager i mars 2020 som er forvandlet til rekordresultater i 2021.

Har satt månedsrekorder hver måned i 2021

Rud Pedersen skal hjelpe kunder i krise, men våren 2020 var det de som var i krise.

Publisert

– Vi avgjorde tidlig at vi ikke skulle kjøre permitteringer, men kjempe oss gjennom dette. Det er vi fryktelig glad for i etterkant, selv om tallene slik det forelå akkurat da, tilsa vi burde permittert folk.

– Så om du hadde vært en annen type leder, så burde du permittert folk?

– Ja. Skulle vi fulgt prognoser og tall burde vi ha nedskalert, gjort som trærne om høsten, trekke inn sevja og la bladene falle.

– Finn hjelp, finn noen å snakke med

Det sier Kristian Hvilen etter et 2020 der Rud Pedersen, som de fleste andre selskap i Norge, opplevde en krise. Det som gjør det ekstra spesielt er at en av Rud Pedersens oppgaver er å hjelpe bedrifter i krise. Men plutselig stod de i en selv. Hva skjer da? Gjør de som de forteller kundene sine eller går de ikke fra ord til handling?

– Det går tusen tanker rundt i hodet samtidig. Det første vi sier til kunder i krise er: Finn hjelp, finn noen å snakke med. Der har mitt kriseteam, partnergruppen i Norge, vært viktig. Blir man stående aleine har man ikke sjans. Man må se seg til siden og finne den eller de personene som er en motvekt til egne meninger og som tørr og kan og vil være en konstruktiv del av diskusjonen, sier han.

– For min del så var det knalltøffe diskusjoner, men det er jo hele poenget. Men når man har en kombinasjon av tøffe diskusjoner samt en fundamental følelse av tillit, så har man det fantastisk godt, sier han.

– Men er det lett å følge i praksis det man predikerer til andre?

– Akkurat denne biten var forholdsvis enkel. Vi er så heldige å ha jobbet med krisekommunikasjon, så noe av det sitter i ryggmargen. Men det som er annerledes er når du eier og det er dine direkte ansatte, penger og kunder som står på spill. Det er ganske annerledes følelsesmessig enn å forvalte andres budsjett og ansatte, sier han.

Hadde tre klare prioriteringer

Da krisen stod på var det arbeid fra klokken 7-22 på hjemmekontor. Hvilen sier han hadde tre klare prioriteringer. Det ene var buisness as usual, altså levere til kundene. Det andre var mental egenmedisin, iverksette kriseplan og scenarioplanlegging for å være klar for alt. Og den tredje var å bruke så mye tid som mulig på telefon med teamet.

Og resultatene av denne innsatsen viser seg igjen i årsresultatet for selskapet. Selskapet omsatte for 28 millioner kroner, en økning på 2,1 millioner kroner fra året før. De satt igjen med 2,6 millioner kroner før skatt.

En konsekvens av det er at de økte utbyttet fra èn til 2,5 millioner kroner. De ansatte fikk og full bonus.

Hvilen sier det var en takknemlighetsfølelse å kunne levere slike resultater.

– Jeg er stolt og takknemlig. Dette er en kombinasjon av laginnsats og kunder som stoler på oss. I en situasjon der folk sitter i situasjoner som ikke er bra, kundene våre inviterer oss inn og gir oss tillit. Jeg blir ydmyk og det viser at tøffe situasjoner kan få ut det beste i folk, sier han.

Rud Pedersen Group er et Public Affairs og kommunikasjonsbyrå grunnlagt i Gøteborg i 2002. Gruppen har i dag over 300 ansatte, med kontorer i Berlin, Brussel, København, Gøteborg, Helsinki, Oslo, Tallin og hovedkontor i Stockholm.

– Hard jobbing er det som må til

Oslo-kontoret består i dag av 21 ansatte, 17 av de på fulltid. Blant annet er sekretariatsleder for Nordheimutvalget Ånen Ringard, tidligere statssekretær Kjetil Skogrand, tidligere forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen og tidligere kommunikasjonssjef i KrF, Mona Høvset.

Om kort tid er de enda flere. De jobber nå med å ansette to på helseteamet og i tillegg skal de styrke seg på forsvar og infrastruktur.

– Der er vi i konkrete diskusjoner nå, sier han.

2020 endte som et knallår for Rud Pedersen Norge, men 2021 har startet enda bedre. De første tre månedene endte med månedsrekorder og det samme skjer i april også.

Hvilen mener det er noen hovedårsaker til at det skjer.

– Det ene er at det er en kompleks verden der ute og selskap og organisasjoner ser verdien av å ha en ekstern sparringpartner på politikk, krise og kommunikasjon. Vi ser og at det er mange selskap og organisasjoner som ikke har så mange ressurser til å tenke strategisk, sier han.

Da bidrar Rud Pedersen med råd om politikk, posisjoner, samfunnskontakt og kommunikasjon.

– Verden er kompleks og våre kunders kamp er hardere enn noensinne, sier han.

Hvilen mener og de interne faktorene som spiller inn er kombinasjonen av flinke folk som jobber hardt.

– Det er ingen annen løsning enn å jobbe hardt og det tjenestetilbudet vi leverer. Det er en kombinasjon av politikk, kommunikasjon og sektorforståelse, sier han.

– Det vi gjør nå er ganske hard core i forhold til våre kunders inntjeningsevne og muligheter, sier han.

Målet hans når 2021 er over er å sitte på julaften med med en enda større portefølje.

– Og litt flere flinke folk. Jeg har delt ut bonus til alle sammen og jeg har sånn passe panikk for året som kommer. Når man lever av andres tid og timer er det sunt å leve med den panikken, sier han.

Rud Pedersen Norge 2020

Rud Pedersen20202019
Omsetning28 mill25,9 mill
Driftsresultat2,9 mill2,7 mill
Resultat før skatt2,8 mill2,6 mill
Driftsmargin10%10%
Powered by Labrador CMS