Jan Morten Drange

Lykke til 2022!

«På denne tiden er det nok av eksperter som både oppsummerer året vi har forlatt og ikke minst deler sine tanker om fremtiden. Vi hiver oss på vi også.»

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Dette innlegget stod først på trykk på ANFOs egne sider.

Det er ganske usannsynlig at 2021 vil gå inn i historien som et år nostalgikere i fremtiden vil trekke fram som spesielt inspirerende. Vi vet knapt hva vi har gjort og hvor vi har vært de to siste årene. Til tross for dette er det mye som har gått usedvanlig bra i denne perioden. Verden har gått fremover, riktignok på et haltende vis, preget av pandemiens litt uforutsette og gjerne urettferdige herjinger. Det har gått veldig bra for mange, og tilsvarende mindre bra for mange andre. Det gjelder både bedrifter og privatpersoner.

Definitivt i et skifte

Pandemien har påvirket vårt handlemønster ganske ekstremt. Vi har kjøpt boliger, hytter, biler og båter som aldri før. Samtidig har en intensivert netthandel endret både handelen og oss som forbrukere mye. Vi har rett og slett flyttet vårt forbruk i henhold til hvilke bransjer som var «åpne» og tilgjengelig. På veldig kort tid.

Det nye kjøpesenteret er nå også ditt eget hjem. Vi har ganske raskt etablert ganske krevende forventninger til utvalg, priser og ikke minst mer eller mindre bærekraftige leveringsmetoder og leveringstider. Mest sannsynlig har vi kun sett starten her. Vi er definitivt i et skifte som kommer til å endre veldig mye for oss som annonsører og markedsførere. Mulighetene er formidable, samtidig som flere utfordringer ligger og ulmer.

Vi tror at vi i de vanskelige årene 2020 og 2021 har lagt et grunnlag som i fremtiden vil være avgjørende for oss som markedsførere. Vi har mange utfordringer. De er svært ofte globale. Og det er summen av oss som store og mindre aktører som kan løse disse problemene.

Bærekraft, mangfold og samfunnsansvar er nå på alles lepper. Og vil definitivt være det i året som akkurat har startet. Fordi det er riktig og nødvendig. Nytt er det nå at vi som markedsførere i økende grad utfordres som en del av løsningen. For første gang var faktisk annonsørene ved WFA representert på klimatoppmøtet COP 26 i Glasgow. Stadig flere markedsførere tar aktive grep.

«The year of platform regulation»

Personvern har vært et tema vi har diskutert mye det siste året. Det vil vi fortsette med i dette året også. Vi vet at overgangen fra tredjepartsdata til førstepartsdata oppleves krevende for mange markedsførere.

Nytt er det imidlertid ikke at vi bruker våre egne data til markedsføring. Men som vi har sagt noen ganger, her er vi alle i samme båt. Og vi er faktisk i denne båten fordi noen av oss har gjort ting som var mulig, men ikke veldig lurt over tid! Tilsynsmyndigheter både her hjemme og i Europa sier nå at nok er nok! Det er i det hele tatt nok av dilemmaer knyttet til digitale verdikjeder og kanskje spesielt de store plattformene. Internasjonalt omtales 2022 gjerne som «The year of platform regulation.»

Alle disse faktorene tar vi med oss inn i 2022. Jeg er overbevist om at vi vil finne gode bærekraftige løsninger i kjølvannet av tredjeparts cookiens bortgang. Kanskje til og med noen gamle gode oppskrifter? Jeg er muligens naiv når jeg også er sikker på at vi gradvis vil oppleve at vi løser det vi i dag opplever som utfordringer knyttet til plattformer og det digitale markedet. Vi har faktisk ikke noe valg. Vårt hjemlige reklamemarked er snart 70 prosent digitalt, de globale plattformene dominerer, og våre hjemlige medieaktører som utfordrer de globale aktørene gjør det 100 prosent digitalt. Facebook kan vi like eller ikke like. Deres «The Metaverse» er her og vil helt sikkert prege året.

Data, kreativitet og innsikt

Ellers vil vi, nær sagt som vanlig på denne tiden av året, slå et slag for mer langsiktig tenkning enn hva vi dessverre har sett fra mange markedsførere nå over flere år. Vi ser det hvert eneste år i vår store undersøkelse; Den Store Annonsørrapporten fra ANFO. Vi sliter med å finne den ideelle balansen mellom kortsiktige og langsiktige tiltak. Merkevarebygging er viktige enn noen gang. Kreativitet er fortsatt et virkemiddel som kan løfte vår kommunikasjon til helt nye høyder. Med like fantastiske resultater. I vår verden berikes kreativitet av relevante data og innsikt! Data og kreativitet er på samme lag. Mitt og ditt lag.

Markedsteknologien har inntatt våre markedsavdelinger. Mulighetsrommet er fantastisk, men vi må aldri glemme at det «in the end» er mennesker vi henvender oss til. La oss nok en gang slå et slag for djerv, nyskapende, utfordrende kommunikasjon. Som gjør en forskjell!

Godt nyttår og lykke til i 2022!

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til tips@kom24.no.

Powered by Labrador CMS