Helge Skivenes har gått til Footprint. Der skal han være en brobygger og skal sørge for at de som er eksperter på kommunikasjon, de som er eksperter på analyse og de som er eksperter på politikk kan jobbe best mulig sammen.

Helge skal jobbe som brobygger i Footprint

– Siden jeg på en måte har en fot i kommunikasjonsbransjen og en fot i politikkens verden skal jeg også fungere som brobygger internt

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Jeg hadde i utgangspunktet ikke planlagt å bytte jobb, men jeg savnet jo å jobbe med noe som setter litt mer spor enn det ren reklame kan gjøre. Jeg savnet å jobbe med miljø. Så da Footprint ansatte to andre dyktige ledere som jeg hadde jobbet mye med tidligere: Birger Baug og Øyvind Vederhus, og de etter hvert kom og banket på døren min og fortalte om Footprints modell, så ble det en mulighet som jeg rett og slett måtte hoppe på, sier Helge Skivenes til KOM24.

Han har nylig byttet jobb fra Hyper til Footprint etter fire år han kaller for fabelaktige.

Fått digital grunnmur

– Jeg har lært enormt mye og fått utfolde og utvikle meg i en veldig positiv retning. Faglig sett har jeg gått fra å være han kreative SoMe-fyren som er litt potet til å bli en mer rendyrket kreatør og kommunikasjonsrådgiver med en digital grunnmur, sier han.

Skivenes sier til KOM24 at han har fått være med på det han kaller den veldig spennende sammensmeltningen av reklame og innholdsmarkedsføring som Hyper sannsynligvis er de flinkeste på i Norge. Samtidig mener han at han har fått mye frihet, ansvar, tillit og svært god oppfølging.

– Jeg har også sett hvor mye gode ledere kan bety. Her vil jeg spesielt trekke fram Siri Platou, byrålederen i Elg, og Johanna Nordberg-Aas, lederen for kreatørene i Hyper som to ledere som jeg har lært enormt mye av, og som jeg oppriktig tror vi kommer til å se veldig mye mer til i årene som kommer, sier han.

I sin nye jobb blir han kreativ kommunikasjonsrådgiver.

– Det betyr at jeg skal jobbe kreativt, men også med et strategisk overblikk, forklarer han.

Intern brobygger

Skivenes sin jobb blir å ta de grundige klimafaglige strategiene som analytikerne og rådgiverne deres lager og legge opp kommunikasjonsstrategien og utvikle konseptene og uttakene som gjør at kundene deres seiler opp som grønne vinnere – og tjener på det.

– Siden jeg på en måte har en fot i kommunikasjonsbransjen og en fot i politikkens verden skal jeg også fungere som brobygger internt, sier han og fortsetter:

– Jeg skal rett og slett jobbe for at de som er eksperter på kommunikasjon, de som er eksperter på analyse og de som er eksperter på politikk kan jobbe best mulig sammen. Det synes jeg er skikkelig spennende, og det var jo løftet om akkurat denne rollen som gjorde at jeg valgte å takke ja til tilbudet fra Footprint. Det er jo ikke hver dag man får et slikt tilbud om en stilling som er så bra skreddersydd.

Skivenes er 34 år gammel og har en bachelor i kultur og kommunikasjon og mastergrad i medievitenskap fra UiO med spesialisering i politisk merkevarebygging på sosiale medier.

24 juleøl på én kveld

Han har jobbet for MDG i to valgkamper, først som frivillig i 2015 og deretter som partiets digitale kampanjekoordinator for stortingsvalgkampen i 2017. Imellom det var han fagspesialist på sosiale medier i Geelmuyden Kiese. Etter tiden i MDG har jeg jobbet fire år i Ahead-systemet.

Noen av hans beste minner fra tiden der var en episode som skjedde utenfor jobb, men sammen med kollegaene.

– Blant annet var vi en gjeng som erstattet det avlyste julebordet i 2020 med å lage en flerkameraprodusert juleølkalender i 24 episoder der vi testet en juleøl i hver episode mens vi tulleringte kollegaer. Alt filmet på én kveld etter modell fra Ylvis selvsagt, sier han.

Episodene publiserte de internt på Slack, og det ble så godt mottatt av de rett og slett gjorde det en gang til i 2021.

Som sosial kreatør er Skivenes og mange andre helt avhengig av å sprette ideer og tanker av andre. Koronaårene har gjort det mer krevende enn normalt sett. Nå når vi forhåpentligvis er på vei mot en mer normal hverdag håper Skivenes at bransjen også følger han på noen nye tanker.

– Håper flere gjør som oss

– Jeg håper at vi ser en reklame- og kommunikasjonsbransje som blir sin enorme påvirkningskraft bevisst i et bærekraftsperspektiv. Akkurat nå virker andedammen vår å være mest opptatt av hvem som vinner hvilke priser og diskusjoner om definisjoner og effekten av ulike markedsføringstiltak, sier han.

Skivens sier at han håper man snart begynner å snakke litt mer om at det vi faktisk gjør, er å påvirke folk til å endre atferd og at kanskje man derfor skal ta litt mer ansvar for hvilken type atferdsendring man er villig til å pushe.

– I Footprint sier vi nei til kunder som ikke bidrar til det grønne skiftet. Om noen år håper jeg flere vil gjøre som oss.

Powered by Labrador CMS