Trine Skei Grande begynner snart som partner og rådgiver i byrået Footprint. Her under Arendalsuka 2021.

Byråsjef om ny Footprint-partner Trine Skei Grandes «PR-utsagn»: – Retorisk vissvass

Apriil-sjefen savner at flere står opp for bransjen. – Vi må tydeliggjøre hva vi egentlig holder på med.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

«Nå må vi slutte lulle oss inn i de pene, korrekte og bærekraftige ordene, og heller mane til litt ærlighet. Kalle en spade for en spade. Selvsagt et Footprint et PR-byrå», skriver daglig leder i Apriil PR Fredrik Hannestad i et innlegg på LinkedIn.

Hannestad refererer til forrige ukes nyhet fra Dagens Næringsliv om at tidligere Venstre-leder Trine Skei Grande blir ny partner og rådgiver i byrået Footprint. I forbindelse med ansettelsen, og et spørsmål fra DNs journalist om hvorfor hun valgte gå til PR-bransjen, svarte Grande følgende:

– Dette er ikke pr-bransjen. Jeg var veldig klar på at jeg ikke skulle dit. Bærekraft var et av områdene jeg vil jobbe med. Jeg har satt krav til næringslivet i min forrige jobb, men jeg vil gjerne være på lag også, ved å være tolk og bro mellom politikk og næringsliv.

Savner at flere står opp for bransjen

Til KOM24 utdyper Hannestad kritikken:

Byråleder Fredrik Hannestad i Apriil PR.

– Det jeg ønsket å si med innlegget var at jeg har dyp respekt for Footprint og de flinke folka der, men at jeg reagerer på at man ikke tør å være ærlig. Jeg vil ha mer ærlighet i det offentlige ordskiftet. Vi merker i retorikken stadig vekk i det offentlige rom at ordene «PR-byrå» og «PR-bransjen» nesten brukes som et skjellsord. For oss som jobber i PR, må vi ta utfordringen, og tydeliggjøre hva vi egentlig holder på med og være ærlig på hva vi gjør og hvordan vi jobber.

Hannestad savner at flere pr-byråer står opp for bransjen.

– Jeg tror at Trine Skei Grande ikke opplever at Footprint er et PR-byrå. Footprint er flinke med å fortelle en annen historie enn at de er et PR-byrå. De har en tydelig agenda og de jobber med en nisje innenfor faget, men summa summarum er de også et pr-byrå, fordi de selger timer til kunder og det har med kommunikasjon å gjøre, mener han og legger til:

– Jeg har dypt respekt for Grande og jeg har veldig sansen for henne. Jeg tror at i dette tilfellet kom det en sleivete bemerkning, som trigget noe hos oss og etter reaksjonen på innlegget å tyde også hos mange andre.

KOM24 har forelagt kritikken for Grande, som henviser til sin leder Beate Nossum i Footprint.

– Skiller oss fra PR-bransjen

– Hva tenker dere om denne kritikken?

– Jeg tenker at man nesten må være i PR-bransjen for å snakke om «vinkling av tjenester». Et klimaregnskap er og blir et klimaregnskap, og en klimarisikoanalyse er og blir en klimarisikoanalyse. Dette er fagfelt som krever egen kompetanse. Dersom man ikke har fagkompetansen, kan man heller ikke selge tjenesten. Uansett hvor dyktig kommunikasjonsrådgiver man er. Men dette beviser vel egentlig bare at man må kunne klimafeltet godt for å jobbe ordentlig med det. Med 2030-målene handler det grønne skiftet mer om hva selskapene gjør, enn hva de sier.

– Det virker det som om mange i bransjen ikke har tatt innover seg. Om noen skal være ærlige her, sitter det vel en og annen kommunikatør som kanskje kan innrømme at de tar litt lett på dette, svarer Nossum i en e-post til KOM24.

– Hvorfor er ikke Footprint en del av «pr-bransjen?

– Skal man være et strategisk rådgivningsmiljø på klimafeltet må man kunne mer enn kommunikasjon. Vi tar ikke oppdrag som ikke bidrar til raskere, grønn omstilling. Derfor har vi bygget et lag med tung klimafaglig kompetanse, erfarne fagfolk som også involveres i alt vi gjør av kommunikasjonsoppdrag. Kommunikasjon og kreativitet er en nøkkel i det grønne skiftet, selv om omstilling for de aller fleste handler mer om hva de gjør enn hva de sier. Derfor må det ligge et reelt endringsprosjekt som bidrar til å redusere utslipp i bånn. Her er vi krystallklare og skiller oss fra PR-bransjen ved å ha en egen agenda om å få fortgang på det grønne skiftet.

Powered by Labrador CMS