60 stykker fikk bli med på denne samlingen, nå vil Mediebyråforeningen gjøre dette til en fast greie et par ganger i året.
60 stykker fikk bli med på denne samlingen, nå vil Mediebyråforeningen gjøre dette til en fast greie et par ganger i året.

Mediebyråforeningen vil gi nyansatte i byrå en kick start: – Det startet som en fiks ide

– En unik mulighet, sier Bauer Media.

Publisert

– Gud så gøy det har vært. Det har vært en kjempesuksess.

Det sier en glad og fornøyd Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen til KOM24.

Mediebyråforeningen har tatt initiativ til Medieintro-dagene og har samlet 60 nyansatte og 18 medier over to halve dager til et bli-kjent-møte med bransjen. Her har nyansatte møtt de største medieaktørene som presenterte sine økosystemer, produkter og målgrupper.

– Smart å hjelpe til

Målet var at nyansatte i byråene – uavhengig av rolle eller funksjon – skulle få en kickstart til mediemarkedet, kjennskap til de ulike aktørene, produkter og ikke minst, etablere relasjoner for videre samarbeid.

– Det startet som en fiks idé, vi tenkte det var smart å hjelpe til med onboarding og knytte kontakter til stort marked, sier Brimi.

– Behovet var mye større enn det jeg faktisk trodde, legger hun til.

Målgruppen for samlingene har vært nyansatte. Men og ansatte som har vært med lenge og hatt spesialiserte roller og skal over i bredere roller, ansatte som har vært i permisjon eller har jobbet på kundesida og nå trenger en brush up har vært med i tankene. Brimi sier at hun hører fra mediene om at de har og mange som burde fått denne introduksjonen.

– Bransjen er kjempestor og utvikler seg fort og det kommer nye tjenester hele tiden. Så det å oppdatere byråene på det siste er en fin ting, sier hun.

Det var 18 medier fra TV 2, Amedia, Snap, Clear Channel, Hegnar Media, Dagens Næringsliv, Google, Capa og Bauer Media som har vært med, for å nevne noen. Hver av dem fikk 20 minutter på seg til å presentere seg.

Nettverksbygging

– Det skulle ikke være en salgspitch, men en introduksjon til hvert av økosystemene, hvilke plattformer de har og mulighetene de sitter på med analyser, rapportering og kreative in house miljø, slik at man kan vite hva som bor i de ulike mediehusene. Det har ikke handlet om format og priser og pitcher. Det var vi ganske tydelige på, sier Brimi.

Litt av poenget var å nettverksbygge og knytte kontakter på tvers.

– Det å knytte kontakter når man har sittet to år på hjemmekontor, mange er onboardet gjennom skjerm. Dette er en fin arena til å knytte disse båndene, sier hun.

Hun peker på at det er en stor rokering i bransjen blant ansatte og høy rekrutteringsgrad i byråene.

– Det å få de onboardet og avlaste byråene i onboardingprosessen, var en del av tanken med samlingene. Det er tidvis uoversiktlig å vite hvem som jobber i de ulike byråene og hvem de skal kontakte

Hun kaller disse to samlingene for en syretest for videre satsing.

– Glad for initiativet

Lise Lillevold
Lise Lillevold

– Neste gang gjør vi det enda større og inviterer mye bredere. Med litt raffinering kan vi gjøre det bedre og lage en tradisjon, mener hun.

Lise Lillevold er salgssjef i Bauer Media og skryter virkelig av opplegget til Mediebyråforeningen.

– Jeg må si at jeg er så glad for at de har tatt initiativ til dette. Det er en unik mulighet, spesielt for de nye i mediebyråene til å bli kjent med de enkelte mediene når de skal finne mediemiksen. Jeg har vært i bransjen i mange år og har aldri blitt invitert på noe sånt før. Jeg ønsker at Kristin og Mediebyråforeningen skal fortsette med dette, så flere blir kjent med mediene og bransjen spesielt, sier hun.

Powered by Labrador CMS