Petter Halvorsen, Geir Bjørlo og Håkon Mathias Rønning er tre av fire grunnleggere av Corporate Communications. Selskapet fyller ti år i år.

Topplederen i Corporate Communications tar seks måneders pappaperm: – Jeg vil ikke jobbe en plass der det ikke er greit

Corporate Communications fyller ti år i år. Men det glemte de å feire.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi ønsket å lage et selskap hvor du gleder deg til å gå på jobb hver dag. Det er en floskel, men det er akkurat det som er greia.

Det sier managing partner i Corporate Communications, Håkon Mathias Rønning, til KOM24.

– Det er helt naturlig

Selskapet med den noe annerledes ledelsesfilosofien, der de med jevne mellomrom skifter ut lederne sine, gjør i 2022 noe som overraskende mange norske toppledere ikke gjør, de ser at sjefen går ut i pappaperm.

Dagens Næringsliv skrev i 2018 at jo mer familien tjener, desto større sjanse er det for at far tar kort pappaperm og mor ofrer karrieren.

En av hovedforklaringene menn gir til at de tar lite permisjon er at de ikke kan bli borte lenge fra jobben av hensyn til karrieren.

Men slik ser ikke Rønning i CC på det.

Han går ut i seks måneders pappapermisjon i 2022.

– Jeg tenker at det er bare helt naturlig. Det er akkurat som det skal være, verken mer eller mindre enn det. Det bør være et skuldertrekk hos alle, både hos oss og i bransjen, at det skjer, sier Rønning selv.

Han sier han håper at om det kan bidra til noe som helst, i alle fall hos CC, så er det at man ser at det er slik det skal være og at kanskje andre i bransjen lærer av det.

– Det mest fantastiske som har skjedd

– Jeg vil i alle fall ikke jobbe et sted der det ikke er greit. Og i alle fall når man har vært med på å skape stedet, så burde det være en absolutt selvfølge. Det er det mest fantastiske som har skjedd meg, da vil jeg være mest mulig sammen med han lille knerten, sier han.

Corporate Communications har en rullerende ordning med toårig åremål som managing partner. De neste to årene er det Rønning og Kaia Tetlie som skal styre skuta.

Geir Bjørlo er styreleder i Corporate Communications.

Vi møter han sammen med to av de tre andre grunnleggerne av selskapet, Geir Bjørlo og Petter Halvorsen, i deres lokaler på Tjuvholmen i Oslo.

Bjørlo, som og er styreleder i selskapet, sier det ikke var en sak i det hele at Rønning skulle ut i pappaperm mens han var leder.

– I et langt arbeidsliv så spiller jo det ingen rolle, sier han.

Sammen med Tom Berntzen, så møttes de i Geelmuyden Kiese da de alle jobbet der.

Rønning, som er den yngste i gjengen, ble plukket opp på karrieredagen på NHH i 2008.

– Vi jobbet sammen i to og et halvt-tre års tid og så tenkte vi at dette her hadde det vært utrolig kult å ha gjort mer av, men i en litt annen set up og på egen kjøl. Jeg var ikke gründer-typen, jeg var litt mer risiko-avers. Blakk var jeg også, så jeg synes det var litt skummelt. Men jeg tok det steget da, sier Rønning.

Ideen var at det var litt vanskelig å kjøpe inn kommunikasjonsrådgivertjenester i den set up-en det var. Det var de store byråene med pyramider, det var masse flinke folk der, men ideen var at det var noen kunder som ville ha en litt «leanere og meanere set up».

Derfor siktet de seg inn på Private Equity-bransjen, som de mente var ganske ubetjent fra kommunikasjonsbransjens side.

Tillit førte til vekst

– Så vi tok egentlig bare runden rundt til Private Equity-sjefene og snakket med alle sammen og spurte de hva de ville ha. De er de flinkeste folkene i Norge, så ideen var at om vi klarer å levere tjenester til de, vil vi klare å levere tjenester til veldig mange andre, sier Bjørlo.

De skjønte at de måtte ha mindre team, ikke store team der det går tregt og det ikke er den som møter kunden som produserer det.

– Du må ha noen som tar leveransen ganske langt og sitter og jobber tett med kundene på prosjektene. Den modellen fungerte ekstremt bra, sier han.

Siden da har finans vært sålen i det meste de har drevet med.

De har vært opptatt av å bygge et godt fundament for selskapet.

– De første årene så kunne ikke vi tilby så mye på politikk og myndighetskontakt, og bærekraft fantes ikke som et produktområde en gang. Alt av reklame var uaktuelt for oss. Vi samarbeidet mye med resten av bransjen med en gang. Så fant vi ut at en del ting kunne vi også trenge internt, forteller han.

– Jeg byttet mye jobb før, jeg var ganske triggerhappy. Jeg var i Finansavisen, NRK, Artic securitys, Geelmuyden Kiese. Jeg har gått løypa. Men profesjonaliteten og kollegaene er mye bedre her enn andre plasser jeg har vært, sier en av partnerene og grunnleggerne av CC, Petter Halvorsen.

Så begynte de etter hvert bredde ut, for de så at modellen deres funket.

– Da begynte vi å se etter folk som har annen kompetanse enn vår, for å få et mye bedre tilbud. Og sånn har det gått gradvis hvert eneste år, forteller han.

Det har betydd mer satsing på PR, digital kommunikasjon og i det siste har de fått sving på bærekraft som har kommet som en kule de siste årene.

– Den kjernen vi startet med på kundesiden satte oss jo i posisjon til å kunne tilby flere ting til dem. Og hvis de lærte at vi leverte varene og den kvaliteten de ønsket og på den tiden de ønsket, så hadde de og tillit til at vi kunne levere på de andre tjenesteområdene, sier Rønning.

Rigger for vekst

Og utviklingen har vært formidabel.

Det første året omsatte de for 8,5 millioner kroner og de satt igjen med et årsresultat på vel 900 000 kroner. I 2020 omsatte de for rundt 53 millioner kroner og satt igjen med et årsresultat på 8,6 millioner kroner.

Gjennom årene har de tatt ut til sammen 40 millioner kroner i utbytte.

I dag er de 26 stykker som jobber i byrået og de planlegger for fremtidig vekst.

– Vi rigger for fortsatt vekst. Vi ansetter og bygger struktur internt for det nivået vi er på, og for å utvikle oss videre, sier Rønning.

Blant områdene de planlegger å vokse på er politikk og myndighetskontakt.

– Det er stabil, god butikk og vi rigger oss for vekst på det området, sier han.

– Men det vil jo ikke Vedum at dere skal ha?

– Nei, han vil jo ikke det. Men han kan ikke vedta noe på våre vegne.

– Samtidig ser han ut til å tro at all vekst innen dette området kommer fra statlige kunder, noe som ikke stemmer. Vi merker at både næringslivet og interesseorganisasjoner har behov for innsikt og gode råd, og det bidrar vi gjerne med, sier han.

Håkon Mathias Rønning sier at de har et prinsipp om å le seg i hjel en gang om dagen på jobb. Det er et prinsipp som de følger opp, mener han.

I det lange løpet er ikke ti år så veldig lenge, men i byråverdenen skjer det mye på den tiden.

Bjørlo sier at et av de store utviklingstrekkene har vært at kundene har blitt stadig mer profesjonaliserte.

Corporate Communications sine lokaler på Tjuvholmen.

– Min arbeidsdag er helt annerledes enn den var i fjor og for ti år siden. En kunde i dag vet nøyaktig hva slags team de skal gå til for å få utført hva slags oppgaver. Profesjonaliteten har bare gått eksponentielt opp. Og det gjør og at oppdraget man får er helt annet og man møter jo helt nye ting, for vi er et speilbilde av næringslivet for øvrig. Så når næringslivet endrer seg, så endrer vi oss likedan, sier han.

Han peker på at for fire-fem år siden kunne de jobbe mye med olje og gass.

Får tyn for prinsippene

– Nå er det full fyring på alt med fornybar og har vært i to år. Vi jobber med fornybar left, right and center, 24/7, altså. Vi er et speilbilde av norsk industri, sier han.

Utad ser de ut som typiske rådgivere med dress og pent hår, men de understreker alle sammen at det er en svært avslappet stemning internt i byrået. De snakker om lave skuldre og mye humor.

– Vi jobber etter et sett med prinsipper . Et av de er at vi skal le oss i hjel en gang hver dag. Og det klarer vi faktisk å levere på, sier Rønning.

Han sier han tror det er ganske viktig med humor på arbeidsplassen.

– Uten å si at vi skal være en gøyal gjeng. Det går en tynn linje der, innser han.

– Og når det sitter tre NHH-ere og sier det, så er det ikke så veldig troverdig heller, legger Bjørlo til.

Powered by Labrador CMS