Mer enn halvparten av alle nordmenn har blitt krenket i ulike medier siste tiden

– Det er ekstremt viktig for annonsører å unngå å assosiere seg med upassende innhold,

Publisert Sist oppdatert

Seks av ti voksne nordmenn sier de har følt seg utsatt for upassende, krenkende eller hatefullt innhold i ulike medier den siste tiden.

Det kommer frem i en fersk, nasjonal undersøkelse utført av YouGov på vegne av AdColony.

1006 nordmenn er spurt og den viser hvordan nordmenn har konsumert ulike medier i det siste, og hvordan vi vil gjøre det i 2021.

Det er flest krenkede nordmenn i 20-årene. Der har 8 av 10 nordmenn i tjueårene har følt seg utsatt for upassende, krenkende eller hatefullt innhold.

– Det er de yngste som i størst grad blir støtt av innholdet i ulike medier, sier Thomas Stensrud, salgssjef for AdColony Norge.
– Det er de yngste som i størst grad blir støtt av innholdet i ulike medier, sier Thomas Stensrud, salgssjef for AdColony Norge.

– Det er de yngste som i størst grad blir støtt av innholdet i ulike medier. Det kan være fordi de er mer opptatt av internett-etikk, det kan være fordi de i større grad benytter seg av medier der det dukker opp krenkende innhold, eller begge deler. I alle tilfeller er det ekstremt viktig for annonsører å unngå å assosiere seg med upassende innhold, sier Thomas Stensrud, salgssjef for AdColony Norge i en pressemelding.

For Jarle Thalberg, mediedirektør i mediebyrågruppen GroupM Norge, blir denne utfordringen viktig å sette søkelys på framover.

– Vi i GroupM har veldig stort fokus både på brand safety, men også dette med brand suitability. Det vil si å treffe mottager i et godt annonsemiljø. Dette vil vi se mer fokus på fremover og nå i 2021, sier han i den samme pressemeldingen.

Men det blir ikke bare bare å lage et godt annonsemiljø, for den samme undersøkelsen viser og at èn av tre nordmenn i tjueårene liker se på TV mens de spiller mobilspill.

- Det betyr rett og slett at mediet du annonserer på konkurrerer mot andre medier til enhver tid – fra øyeblikk til øyeblikk, sier Stensrud.

Erling Rostvåg, leder for gaming-selskapet Good Game, mener at multitasking er typisk for de som har vokst opp med internett, men at det ikke nødvendigvis er noe annonsører trenger å bekymre seg over.

– Vi ser at annonsørene etterspør digital videoreklame i stor grad, sier Jarle Thalberg.
– Vi ser at annonsørene etterspør digital videoreklame i stor grad, sier Jarle Thalberg.

– Både det å spille på mobilen og å være på Facebook gir litt av den samme følelsen; at man slapper av samtidig som det stadig skjer noe. Men selv om man spiller mobilspill mens man ser på TV, kan det godt være man får med seg begge deler, mener han i pressemeldingen.

Totat er det seks av ti nordmenn som spiller på mobilen. Undersøkelsen viser at 250 000 nordmenn vil spille enda mer i 2021. Det gjør etterspørselen etter digital videoreklame høyere.

– Vi ser at annonsørene etterspør digital videoreklame i stor grad. Det er et spesielt godt supplement til TV-reklame, da digital videoreklame treffer mye bedre mot den yngre delen av den voksne befolkningen. TV er ideelt for å treffe de over 35 år, men for de mellom 20 og 35 vil video være en veldig god reklamebærer, sier Thalberg i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS