MFU fattet to vedtak der emballasje sto sentralt

Begge sakene ledet til fellelse. 

Publisert

MFU fattet to vedtak i 2023 der emballasje sto sentralt.

Begge sakene ledet til fellelse, og viser at selv om annonsøren i utgangspunktet står fritt med hensyn til utforming av selve produktet og emballasjen, vil denne utformingen ha betydning for hvilke medier og virkemidler som annonsøren kan ta i bruk.

Emballasje og virkemidler

Emballasjen og hylleesken for oppstillingen av Kinderegg medfører at kampanjen er i strid med MFUs retningslinjer.

I første sak, ble annonsøren frifunnet for én emballasje, men felt for en annen. Grunnlaget var at det ene produktet inkl. emballasje som var mer barnerettet enn det andre.

For produktet Kinderegg er det, i tillegg til sesongbetont emballasje av barnslig karakter, anvendt en hylleeske dekorert med fargerike og barnslige figurer av nisser, reinsdyr og barn med juletema. 

Utvalget vurderer det slik at denne hylleesken har en særlig appell til barn.

Når det gjelder esken formet som et pepperkakehus er vurderingen en annen, da denne etter utvalgets vurdering henvender seg til et bredt spekter av aldersgrupper. 

Frokostblanding – Kelloggs

I andre sak, ble det lagt til grunn at produktene inkl. emballasje var barnerettet, og at dette ledet til at handlingsrommet vedrørende medier og virkemidler var begrenset.

Den aktuelle utformingen av emballasjen til å fremme virkemidler i markedsføringen er i strid med MFUs retningslinjer.

På emballasjen er det satt av ca. 10 prosent av forsiden og ca. 40 prosent av baksiden til å markedsføre gratisprodukter og innholdstjeneste knyttet til å velge design. Begge deler forutsetter kjøp av produktet. 

I motsetning til annonsøren vurderer utvalget gratisproduktene, og muligheten til å utforme sitt eget design på produktene, til å ha særlig appell til barn og ungdom, selv om kanskje andre aldersgrupper vil kunne ha interesse av dette. 

Blant annet har flere av produktene relevans mot skolearbeid. Videre er det slik at gratisprodukter av begrenset verdi, normalt har større relevans for barn og ungdom enn for voksne. 

Utvalget la til grunn at aldersgrensen på 18 år for den konkurransen som ble markedsført på emballasjen, hadde begrenset relevans.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS