Pride-festivalene får drahjelp fra byråbransjen
Flere av Norges største Pride-festivaler får både faglig og frivillig støtte fra kommunikasjonsbyråer.
Norges største feiring av skeiv kjærlighet og mangfold går av stabelen når Oslo Pride arrangeres 20.–29. juni. Og når paraden ruller gjennom hovedstaden, er det med kommunikasjonsbyrået Trigger både bak kulissene og ute i gatene.
Byrået har gjort det til en fast tradisjon at ansatte kan ta én frivillig vakt i arbeidstiden under festivalen. Nå er samarbeidet med Pride-organisasjonen utvidet.
Sammen med Oslo Prides kommunikasjonsavdeling jobber de nå tett med å utvikle tydelige, samlende og modige budskap – både i festivalmåneden og gjennom resten av året.
– Oslo Pride har budskap som skal samle, utfordre og inspirere. Når vi har med oss folk som både er utrolig dyktige på kommunikasjon og har en genuin forståelse av hva Pride er, løfter det hele arbeidet, uttalte Dan Bjørke, leder i Oslo Pride, i en tidligere pressemelding omtalt av KOM24.
– Trigger er en samarbeidspartner som spiller oss gode – og vi er glade for å ha dem med på laget. Budskapet til Pride er under press, da er det ekstra godt å ha med Trigger, sa han
Samarbeidet handler ikke bare om faglig støtte, men også om å stille opp – med tid, hender og hjerte. Dette er tredje året Trigger deltar på dugnad.
– Det betyr mye for oss å få bidra med vår faglige kompetanse, i tillegg til det frivillige engasjementet. Det er givende og vi gjør det med kjærlighet i bunn, sa Trigger-sjef Bente Kvam Kristoffersen.
Regnbuedagene i Bergen
Bergen Pride er Norges nest største Pride-festival, og samler hvert år tusenvis til Regnbuedagene i hjertet av Vestlandets hovedstad. I år ble festivalen arrangert fra 13. til 21. juni.
Siden 2022 har festivalen samarbeidet med Knowit – et samarbeid som har resultert i ny nettside, oppfrisket visuell identitet, produksjon av digitale og fysiske klistremerker, kurs i sosiale medier og deltakelse i panelsamtaler under festivalen.
Byrået har også invitert Bergen Pride inn i egne faglige arenaer, som frokostmøtet «Merkevarens plass i samfunnsdebatten: Pride og pinkwashing».
– Gjennom samarbeidet får vi jobbe med noe som føles ekstra givende. I tillegg får vi i Knowit opplæring i hvordan vi skaper et mer inkluderende arbeidsliv, sier Aleksander Tonheim, senior UX-designer i Knowit, på byråets nettsider.
Da byrået skulle blåse nytt liv i den visuelle identiteten i fjor, var målet å favne verdiene åpenhet, inkludering og mangfold – og samtidig skape en tydelig særegenhet som skiller seg fra søsterorganisasjonene under Pride-paraplyen.
– De fleste Pride-identiteter har mye lekenhet og sterke farger, men skiller seg likevel fra hverandre ved bruk av ulike grafiske elementer. Den oppfriskete identiteten til Bergen Pride har dessuten gjennomgått en renessanse i forenkling, fortteller Tonheim.
Styreleder for Regnbuedagene i Bergen, Mona Frank, forteller til KOM24 at mye av kommunikasjonsarbeidet de siste årene har vært drevet av engasjerte frivillige – både når det gjelder design, promotering og innhold i sosiale medier.
I tillegg har festivalen én prosjektansatt som jobber med kommunikasjon frem mot festivalen, i tett samarbeid med stab og styreleder.
– Samarbeidet med KnowIt har både faglig og praktisk verdi, sier Frank.
Feirer mangfoldet på 69 grader nord
Arctic Pride i Tromsø arrangeres 10.–16. november, og har til nå ikke hatt samarbeid med kommunikasjonsbyråer. Men nå bygges det opp kapasitet internt.
– Vi ansatte 1. mai en kommunikasjonsrådgiver i 50 prosent stilling, som vi jobber for å få forankret finansiering på, så vi kan etablere et fast ansettelsesforhold, sier festivalsjef Lars Kaupang til KOM24.
Festivalen bruker egne flater og sosiale medier til å spre informasjon, og inngår hvert år en markedsføringspakke med lokalavisen iTromsø (Amedia).
– Arctic Pride har ikke hatt noe relasjon til andre byråer eller leverandører av tjenester. Vi sprer program og informasjon om paraden på egne flater i sosiale medier, nettside og via markedspakken hos iTromsø, sier han.
I tillegg trekkes samarbeidspartnere frem som viktige støttespillere.
– Vi har mange gode samarbeidspartnere som også deler programinnhold i sine kanaler, så vi har tidligere år opplevd god spredning av informasjon, noe vi regner med vi får også i årene som kommer, sier Kaupang.
KOM24 har også vært i kontakt med Pride-arrangørene i Trondheim og Stavanger, men har foreløpig ikke fått svar på om de samarbeider med byråer eller får støtte fra kommunikasjonsbransjen.