Jens Stoltenbergs TikTok-opptreden ble årets mest populære valgkampvideo.

Arbeiderpartiet danket ut konkurrentene på TikTokStoltenberg-effekten ga full klaff

TikTok ble en av de viktigste kampplassene under årets valgkamp. Arbeiderpartiet fikk mest engasjement – men Erna Solberg stjal oppmerksomheten med humor og stunt, viser ny valganalyse.

Publisert
Anders Olof Larsson har kartlagt alle TikTok-postene fra partier og partiledere i valgkampen, og målt engasjementet i form av kommentarer, delinger og likes.

TikTok har for alvor blitt en politisk arena. Det viser en ny rapport fra Høyskolen Kristiania, der professor Anders Olof Larsson har analysert partienes og partiledernes bruk av plattformen i valgkampen 2025.

Mens Arbeiderpartiet kapret oppmerksomhet med personlige og folkelige innslag med både Jonas Gahr Støre og Jens Stoltenberg, slo Høyres Erna Solberg an med memes, humor – og et hopp i havet.

Stoltenberg-effekten

Larssons analyse peker på en klar tendens: det er innlegg med personlig, lekent og uformelt innhold som trekker mest oppmerksomhet på plattformen – ikke de tradisjonelle politiske budskapene.

Arbeiderpartiets TikTok-post med Jens Stoltenberg ble årets mest populære.

I videoen introduserer Støre sin forgjenger, som deretter legger fram «tre gode grunner til å stemme Arbeiderpartiet». Postens popularitet tolkes i lys av den mye omtalte «Stoltenberg-effekten» – «en trippel espresso for Arbeiderpartiet», som Kjetil B. Alstadheim beskrev det i Aftenposten.

– Jeg ble ikke overrasket over at personlig og lekent innhold dominerte. Det har vi sett på Instagram i tidligere valg, sier Larsson til KOM24.

Det som derimot overrasket ham, var plattformbruken:

– Jeg hadde forventet at partiene ville tilpasse seg mer til TikTok. I stedet ser vi at de samme videoene blir populære også på Facebook og Instagram. Plattformene begynner å ligne hverandre i hva som slår an.

En annen suksesspost fra Støre kom fra et besøk i Stavanger, der han bestilte «horn med ost og skinke piffi-krydder varmt» og sjokolademelk.

– Det handler om å vise en personlig side. Om du bader, spiser noe lokalt eller byr på et lite stunt, så ser vi at det er dette innholdet som når ut.

Solbergs båttur og bad

På borgerlig side var det ikke overraskende Solberg som trakk mest oppmerksomhet.

@hoyre Ikke bare vil vi ha 12.000kr i året i skattelette til alle som jobber, men vi vil også at du skal slippe å måtte stresse med å rekke polet på lørdager!💙 #stemhøyre #Høyre #fyp ♬ original sound - Høyre

En av de mest delte videoene viser henne på båttur til tonene av «What shall we do with the drunken sailor», ledsaget av teksten «OMW to the liqa sto kl. 15:59» – supplert med et løfte om lavere skatter.

– Det litt lekne og tilsynelatende tilfeldige fungerer. Selv om koblingen til et politisk budskap ikke alltid er tydelig, er det denne typen innhold som skaper engasjement, sier Larsson.

Solbergs hopp i sjøen under «Hopp mot Kreft»-aksjonen i Horten ble også en av valgkampens mest delte hendelser.

Kan få konsekvenser

Larsson mener utviklingen kan få konsekvenser for hva slags politikere som lykkes i fremtiden.

– Er det mulig å være kjedelig, men kompetent? Jeg tror det blir stadig vanskeligere.

Han peker på hvordan politikere i økende grad presses til å stille opp i situasjoner de selv kanskje ikke ville valgt:

– Vi ser at det er de som byr på seg selv som får gjennomslag. Politikere kan bli presset til å delta i ting kommunikasjonsapparatet mener fungerer.

Partiene analyserer nøye hva som fungerer, og justerer deretter innholdet.

– Partiene gjør som alle andre organisasjoner: De ser hva som fungerer, og skrur opp volumet på det, sier Larsson.

Men han advarer mot en fallgruve:

– Hvis man bare deler morsomme videoer, memes og stunt, så sier man egentlig ikke så mye om politikken. Det er en balanse som er vanskelig når man jakter på oppmerksomhet.

Ifølge Larsson er TikTok-funnene en del av et større bilde:

– Dette er en logisk fortsettelse av personaliseringstrenden vi har sett de siste 20 årene. Sosiale medier forsterker den, og TikTok gjør den enda tydeligere.

TikTok-analysen er en del av Valganalysen 2025, ledet av Høyskolen Kristiania, hvor 23 forskere fra flere ledende institusjoner har bidratt. Rapporten trekker også fram økt polarisering, en høyrebølge blant unge menn og FrPs fremvekst som nytt distriktsparti.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS