Vil du ha bedre og sunnere innhold i sosiale medier, må du selv bidra med bedre og sunnere innhold i sosiale medier. Det er et samfunnsansvar.
Vil du ha bedre og sunnere innhold i sosiale medier, må du selv bidra med bedre og sunnere innhold i sosiale medier. Det er et samfunnsansvar.

MENINGER:

Vi må snakke om Andrew Tate

«Skal vi unngå at unge gutter (og jenter) lar seg påvirke av Tate og andre som kynisk utnytter folk i sosiale medier, må vi snakke om det.», skriver Ståle Lindblad.

Publisert

Den siste tiden har Andrew Tate vært en av de mest populære karakterene i sosiale medier.

Sjokkerende uttalelser om kvinner, kombinert med sigarer, penger og raske biler har gjort den tidligere kickbokseren til en kultfigur blant unge gutter.

Nå er han kastet ut av TikTok, Instagram og Facebook og nå aller sist Google.

Google, som eier YouTube, har kommentert utestengelsen til BBC:

- Vi stengte alle kanaler knyttet til Andrew Tate for gjentatte brudd på våre retningslinjer, inkludert reglene om hatefulle ytringer.

Men det er ikke nok.

Vi må snakke om Andrew Tate.

Tate har fulgt den samme oppskriften som har gjort Tucker Carlson, Alex Jones og Dan Bongino til rike superstjerner i visse miljøer.

Ved å tale politisk korrekthet midt imot med «utestemme», har han tiltrukket seg en enorm følgerskare.

De fleste forstår nok at det han sier er galt, men synes likevel at det er ‘kult’ nok til at de deler med venner.

Noen lar seg imidlertid forføre av det han sier. Det er de som er den egentlige målgruppen hans.

Andrew Tate har skapt sosiale medier-karakteren «Andrew Tate» for å tjene penger.

Han vil at du skal bli medlem i hans Hustler’s University. For 500 kroner i måneden skal han hjelpe deg å bli økonomisk uavhengig, kul og få draget på damene.

Ifølge Tate har Hustler’s University over 100 000 medlemmer. Det gir millioninntekter hver måned.

Når Andrew Tate nå er kastet ut av TikTok, Instagram og Facebook, så betyr ikke det at unge gutter kommer til å se færre videoer av en sigarrøykende Tate i en Bugatti cabriolet, som skryter av å undertrykke kvinner.

På TikTok er det fortsatt hundrevis av kontoer med Tate-fans som deler videoene hans med millioner av følgere. På Facebook ligger det fortsatt hundrevis av Tate-videoer som andre brukere og sider har delt.

Skal vi unngå at unge gutter (og jenter) lar seg påvirke av Tate og andre som kynisk utnytter folk i sosiale medier, må vi snakke om det.

Vi må snakke om hvorfor det ikke er kult å være som Andrew Tate, og hvorfor det er galt å dele videoene hans med venner.

Det kan virke naivt å «snakke om det», men all erfaring viser at det virker. Det er ikke mange år siden «homo» var et vanlig skjellsord, som unge ikke forbandt med negative holdninger til homofile mennesker. Det var bare et uttrykk.

I dag er de fleste unge oppmerksomme på at det ikke er greit å bruke skjellsord som undertrykker utsatte grupper i samfunnet.

Forskere ved Cambridge University dokumenterte i 2017 at mennesker kan «vaksineres» mot effekten av falske nyheter.

Forsøkene viste at en saklig og objektiv formidling av faktainformasjon sammen med opplysninger om at det også finnes falske påstander, gjorde publikum mindre mottakelige for det falske budskapet.

Vi må snakke om Andrew Tates holdninger i media, på skolen og hjemme, og vi må snakke om det i sosiale medier.

Mange trekker seg unna diskusjoner i sosiale medier nettopp fordi det er en del mennesker med ekstreme holdninger der. Da gjør vi samfunnet en bjørnetjeneste.

Hver eneste motstemme som trekker seg ut av sosiale medier skaper bedre plass for Andrew Tate og hans ekstreme holdninger.

Vil du ha bedre og sunnere innhold i sosiale medier, må du selv bidra med bedre og sunnere innhold i sosiale medier. Det er et samfunnsansvar.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til [email protected].

Powered by Labrador CMS