Fagdirektør Håvard Kveraas Bakken i ANFO.

En av fire norske annonsører vil bruke mindre penger i 2023

Men blant de største annonsørene er det forventet en større pengebruk til neste år.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag la ANFO fram Den store annonsørrapporten og det som kommer fram der er at 25 prosent av norske annonsører ser for seg å bruke mindre penger neste år.

Krig, høyrere strømpriser og inflasjoner blant grunnene som går igjen når det blir snakket om å holde igjen annonsørkronene i 2023.

Historisk er det sånn i Norge at når det går bra for bedriftene er det naturligvis mer penger å investere i reklame og vekst. Men historien viser at medieinvesteringene synker og stiger sterkere enn BNP i nedgang og oppgang.

Samtidig viser tallene at det norske reklamemarkedet har opplevd en formidabel vekst i første halvår 2022 med en vekst på 9,6 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i 2021. Korrigert for inflasjon har veksten vært på 3,6 prosent regnet i faste priser.

Men framover regner de med endringer.

Hele 84 prosent av norske annonsører tror på en forverring av norsk økonomi det neste året.

Undersøkelsen i år viser at 19 prosent hevder de vil øke det totale budsjettet til reklame, informasjon og annen kommunikasjon, inklusive produksjon, mens 25 prosent vil redusere.

Men bildet er ikke likt over alt.

Blant de største annonsørene, altså de med over 50 millioner i markedsbudsjett, er det flere som vil øke budsjettet, 29 prosent, enn de som vil redusere, 16 prosent.

Undersøkelsen viser og at stadig flere ser for seg å bruke penger i egne kanaler.

I år er det 51 prosent som vil øke pengebruken på innholdsmarkedsføring. Forsvinnende få vil kutte. Dette bildet gjelder uavhengig om du er en liten eller stor annonsør.

ANFO mener at det er den stadige mer omfattende netthandelen som er en hoveddriver bak veksten vi har sett innen innholdsmarkedsføring de siste årene.

Nå som forbrukere er mer modne mottakere av ulike former for innholdsmarkedsføring settes det stadig høyere krav til relevans, timing og kvalitet for å oppnå ønsket effekt, skriver ANFO.

Powered by Labrador CMS