F.v. Jenny Skavland, Gisle Agledahl, Isabelle Ringnes, Ole Samuelsen (Sultne Gutter) og Zeshan Idris (byråleder Døgn).

Døgn tar INSJ – Vi som er til stede på sosiale medier har et ansvar

– Det er ikke bare de individuelle influensernes ansvar. Vi som management ønsker også å vise vår støtte.

Publisert Sist oppdatert

Kommunikasjonskollektivet Døgn går inn i profilfellesskapet INSJ gjennom avdelingen Døgn Profiler, som består av blant andre Sultne Gutter og Plant Papis.

– Som management er vi opptatt av å jobbe med profiler som tenker langsiktig. Vi jobber stort sett med profiler som er kjent som merkevarer, og ikke som individer, sier byråleder i Døgn og leder for Døgn Profiler, Zeshan Idris, i en pressemelding.

– Et fremoverlent byrå

INSJ er et ikke-kommersielt initiativ som ble startet av Gisle Agledahl, Isabelle Ringnes og Jenny Skavlan. 

– Vi har lenge fulgt et internt prinsipp om at innholdet våre profiler skaper skal være positivt, eller i det minste ikke være til skade for noen. Innholdet influensere legger ut har en påvirkningskraft, og vi tror at INSJ kan være med å øke fokuset på ansvaret influenserne besitter, sier byrålederen.

Døgn består av avdelingene Døgn PR, Døgn Produksjon og Døgn Profiler. 

– Jeg ønsker Døgn og profilene deres hjertelig velkomne i INSJ. At et helt management går inn med profilene sine vitner om et fremoverlent byrå som ikke bare tenker på bunnlinja, men som ønsker å ta ansvar og være med på den positive utviklingen vi prøver å få gjennom INSJ, sier styreleder i INSJ, Gisle Agledahl.

INSJ har for formål å påvirke profiler som gjør kommersielle samarbeid på sosiale medier gjennom fellesskapet. 

Har et ansvar

Medlemmer av INSJ forplikter segtil å gi minst én prosent av annonseinntektene sine til et veldedig formål. 

Nylig inngikk de en treårig avtale med Mental Helse og de neste tre årene går midlene uavkortet til Mental Helse og deres selvmordsforebyggende program YAM.

– Mental Helse er en viktig organisasjon, og vi gleder oss over at våre influensere ønsker å være med å støtte dette. Som byrå har vi valgt å gå inn på en 30/70-splitt på annonseinntektene med våre influensere, sier Idris.

Det betyr at byrået dekker 30 prosent  av det influenserene må ut med for å være endel av INSJ.

– Det er ikke bare de individuelle influensernes ansvar. Vi som management ønsker også å vise vår støtte til det vi mener er et godt tiltak som kan skape positiv endring, sier Idris.

Ole Samuelsen, som er en av de to skapere bak kontoen Sultne Gutter, sier det er en selvfølge å være med på et felles initiativ som kan være med på å flytte bransjen i en mer positiv retning. 

– Vi som er til stede på sosiale medier har et ansvar. Vi tror vi er det ansvaret bevisst, og gjennom de kommende fellessamlingene håper jeg vil blir enda mer opplyste og bevisste.

Powered by Labrador CMS