Easee og TRY tar strøm-kampanje til Sverige
Kampanjen «Elektrisk relevans» har hatt suksess i Norge: – Innsiktsmessig ser vi at både vi og svenskene står i ganske tilsvarende posisjon når det gjelder assosiasjoner, og at strømdebatten er het også i Sverige, sier Karen Bistrup i TRY Opt.
– Det er ikke ofte at strøm har blitt så respektert som den har de siste to årene. Og for første gang på flere tiår er strøm noe alle snakker om, sier PR-sjef i Easee, Kenneth Bjerga til KOM24.
Nylig stakk Easee-kampanjen «Elektrisk relevans» av med diplom i Mediaforums Medieprisen og fra tidligere har kampanjen sikret utmerkelser i Performance Award og gull i Gulltaggen. Strømprisen er basert på Nord Pools markedsdata og varierer fra region til region.
Mål om å passere Tesla
TRY Opt har vært mediebyrået til Easee siden 2019 og kundeansvarlig Karen Bistrup kom inn i 2021. Arbeidet med kampanjen startet november samme året.
– For Easee var det fortsatt viktig å øke kjennskap til merkevaren og formidle budskap så enkelt som mulig. I forhold til konkurrenter hadde Easee på dette tidspunktet allerede dratt litt ifra de nærmeste konkurrentene, sier Bistrup til KOM24.
Målsettingen var å forbigå Tesla på kjennskap.
– Og for å gjøre det måtte Easee komme opp med det lille ekstra for å stå ut i mengden.
Og det var slik ideen om å vise strømpriser i sanntid i annonseflatene begynte å ta form.
– Og det ønsket vi å ta eierskap til ettersom Easee var en av få aktører på dette tidspunktet som tilbød denne funksjonen. Vi satte sammen et martech-team med blant andre digital rådgiver Lars Rimstad i spissen og utvikler Cedric Jud som utviklet et eget API som feedet geografisk strømdata i sanntid til annonseplattformene.
I takt med økte strømpriser ble kampanjen mer og mer relevant.
– Relevansen ville nok vært der uansett da dette er en funksjon som er viktig for forbrukerne, men det ble enda hetere etter hvert som strømdebatten tok seg opp. Easee passerte også Tesla på kjennskap ved måling etter kampanjeslutt.
Ser effekt av kampanjen
Elektrisk relevans ble sluppet i Q4 2021 da strømprisen for alvor begynte å stige kraftig.
– Det var ganske parallelt med tidspunktet det smalt i mediene og kampanjen ble derfor enda mer relevant, og derfor økte vi omfanget med flere kontekstuelle uttak, forteller Bistrup.
Innsikt viste at en av de sterkeste assosiasjonene folk har til Easee, er ordet «smart», og at folk assosierer «smartlader» med å kunne lade når strømmen er billigst.
Effekten av kampanjen har blitt målt med seks måneders mellomrom, og før kampanjen var 49 prosent opptatt av å lade når strømmen er billigst.
– Ved første måling etter kampanjen ble sluppet så vi at denne andelen hadde økt til 58 prosent. Og den siste målingen viser at andelen har økt ytterligere til 64 prosent.
Forfriskende samarbeid
Nå jobbes det med å gjøre kampanjen klar for svenskene.
– Innsiktsmessig ser vi at både vi og svenskene står i ganske tilsvarende posisjon når det gjelder assosiasjoner, og at strømdebatten er het også i Sverige.
De ligger hakket bak Norge med en andel på 57 prosent som synes det er viktig å lade når strømmen er billigst.
– Vi gikk bredt ut for å treffe alle deler av samfunnet, og strømpriser har blitt noe alle følger med på, uavhengig av alder og sosial bakgrunn. Det kan være mye penger å spare om det er på hytta eller hjemme – og vi ønsker at det skal være lett å velge våre produkter, sier Bjerga.
Fra å være alene og først ute med ideen og kampanjen Elektrisk relevans, har flere i ettertid latt seg inspirerer. Det stresser ikke Bistrup eller TRY.
– Det er helt naturlig at det kommer flere på og særlig når det er et så hett tema som strøm. Det kan være fort gjort å miste fokus når konkurransen spisser seg og at man blir opptatt av hva andre gjør, men for Easee er det fokus på å løfte det til neste steg, basert på innsikt og erfaringer vi har gjort.