Hun er ny sjef i Apriil Reklame
– Mariell har ikke bare en fantastisk energi, men også en kommersiell kraft og merkevarekompetanse som imponerer meg.
Det har stormet rundt Apriil Reklame & Design det siste året, først med nedbemanninger, så ble sjefen sparket. Hun ble etter hvert erstattet av Vibeke Johannesen, som ledet både reklame- og PR-avdelingen i Apriil, fram til hun fikk seg ny jobb i fotballen.
Men nå har de endelig fått ny sjef på plass.
Lagbygger
– Apriil er det byrået i Bergen som er størst, har mest totalkompetanse og som har jekla flinke folk. Det har vi sett på Kuben, sier Mariell Sæternes til KOM24.
Etter ti år som leder for Salgs- og reklameforeningen i Bergen er det altså slutt. Nå forlater hun Strandgaten, går over Høyden, krysser Puddefjorden og går inn i Apriils lokaler i Damsgårdsundet.
Hun begynner i ny jobb 1. mars 2026.
– Jeg var klar for noe nytt nå. Jeg har pratet med ulike folk og har landet på at jeg vil være der, sier hun om sin nye jobb.
Sæternes beskriver seg selv som en dame med høyt energinivå, engasjert og lærevillig.
– Jeg gleder meg til å bli en del av en større gjeng og liker å tenke at jeg er en lagbygger, sier hun.
Hun kjenner flere av de som jobber i reklamebyrået fra før av, blant annet lager hun podkasten Market Mad sammen med kreativ leder Doffen Trellevik.
– Nå har jeg jobbet så lenge tett på reklame- og salgsbransjen og de kommersielle fagene, og vi har den samme lidenskapen for det faget. Det føler jeg at jeg får tatt ut på en annen måte der enn her, sier hun om sin nye jobb.
Mangler byråerfaring
Sæternes har aldri jobbet i byrå før, det ser hun ikke mørkt på.
– Det er kjempespennende, gøy. Jeg kjenner at det blir en utfordring, sier hun offensivt.
– Kan det ligge en risiko i det?
– Nei, ikke som jeg ser det. Jeg må gå inn der med full lyst og så er det kjempespennende, sier hun.
– Det har jo vært en del uro i Apriil reklame & design de siste årene. Hva tenker du om det?
– Jeg har ikke jobbet der når det har vært det og har ikke noe særlig kjennskap til det. Jeg har troen på det de gjør nå og skal gjøre framover, sier hun.
Men Sæternes vil ikke si noe om hva hennes visjoner er for reklamebyrået, enda.
– Jeg må først lære meg å kjenne bransjen innenfra før kommer med en strategi på det. For meg er det vanskelig å svare på nå. Det er en av tingen vi må ta når jeg kommer på plass, sier hun.
– Er det en utfordring at det tar litt tid for deg å komme opp i fart?
– Nei, det tenker jeg ikke. Det er mange flinke folk som jobber der og kan hjelpe meg med masse kunnskap, sier hun.
Mariell Sæternes sier hun har troen på at kreativitet vil få en enda viktigere rolle når det kommer til å slå gjennom med markedsføring.
Tungt hjerte
– Ting blir mer og mer generisk og kreativitet kommer til å bli enda viktigere for å lykkes i markedsføring, det har jeg trodd på en stund. Byråene gjør en viktig jobb i kvaliteten på markedsføringen, sier hun.
Men etter ti år i en jobb innrømmer hun at hun slutter med tungt hjerte.
– Jeg gleder meg 10 og gruer meg 10 for å slutte. Jeg er skikkelig lei meg for å skulle slutte, samtidig så kjenner jeg at jeg har rundet stigespillet her jeg er nå, sier hun.
I takt med mer krevende tider, har omsetningen i Apriil Reklame & design gått ned fra en byråinntekt på 29,4 millioner kroner i 2021 til 21,9 millioner kroner i 2024. Antall ansatte har gått ned fra 29 til 17 ansatte i år. Det samlede underskuddet er på neste tretten millioner kroner for perioden 2022-2024.
Apriil-sjef Erik Samsonsen mener likevel det ser lyst ut for byrået.
– Mariell imponerer meg
– Apriil Reklame er på et bedre sted enn på lenge, grunnet flere nye kunder og spennende prosjekter, men ikke minst en fantastisk innsats av gjengen i byrået. Signeringen av Mariell viser med all tydelighet at vi har ambisjoner på vegne av byrået i årene som kommer, og hvor viktig det er for oss å ha et reklamebyrå i Bergen på nasjonalt toppnivå, sier han og legger til at han gleder seg til å få Sæternes på plass og kaller henne for en supersignering.
– Mariell har ikke bare en fantastisk energi, men også en kommersiell kraft og merkevarekompetanse som imponerer meg. I tillegg er hun en peoples-person og en du savner når hun går ut av rommet, sier han.
Han bekrefter at de har vært i dialog med flere aktuelle kandidater for jobben.
– Men vi valgte til slutt å kjøre en grundig prosess med Mariell der flere ansatte i Apriil har vært involvert i prosessen. Vi føler oss derfor veldig trygge på at hun er det rette valget som ny byråleder, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no