Bydelen sa nei – likevel får Coca-Cola male reklame som «gatekunst» på Grünerløkka
Et gigantisk Coca-Cola-maleri skal dekke en vegg midt på Grünerløkka i sommer. Lokalpolitikere raser mot det de kaller «reklame forkledd som gatekunst», men etatene har likevel gitt grønt lys – uten å vite at bydelen ba om nei.
– Det er ikke et bidrag til lokalt kulturliv, men en kommersiell kampanje forkledd som kunst. Vi kan ikke la internasjonale merkevarer kuppe veggene våre under dekke av «gatekunst», sier Gajaen Chandrasegaram (SV), leder av Grünerløkka byutviklings- og næringskomité, til KOM24.
Det er reklameaktøren Ocean Outdoor Norway som har søkt om å male motivet i Thorvald Meyers gate 66 på vegne av Coca-Cola. Ifølge søknaden skal det være et «kunstprosjekt» som skal «berike nærmiljøet».
Flertallet i både byutviklingskomiteen og bydelsutvalget, bestående av Ap, SV, MDG og Rødt ba Plan- og bygningsetaten (PBE) avslå søknaden. Politikerne mener maleriet i realiteten er reklame – ikke kunst.
– Selv om det presenteres som gatekunst, er Coca-Cola en tydelig og kommersiell avsender. Det bryter med intensjonen bak Oslos handlingsplan for gatekunst, som skal støtte opp under lokal kunstnerisk utfoldelse og ikke brukes som markedsføringsflate for internasjonale konsern, sier Chandrasegaram.
Han peker på at tidligere veggmalerier på Schous plass har hatt lokal forankring og kunstnerisk verdi – ikke et internasjonalt konsern som avsender.
– Når hovedformålet er å promotere et produkt eller en merkevare, og avsenderen er et kommersielt selskap, da er det reklame uansett hvor «kunstnerisk» uttrykket måtte være.
Etater ga grønt lys – uten å vite om frarådingen
Selv om den lokale motstanden er stor. har likevel både Bymiljøetaten og PBE gitt tillatelse til oppsettingen av reklamen. Bymiljøetaten vurderte kun trafikksikkerhet:
– Vi fant ikke grunnlag for å gi avslag med begrunnelse i trafikksikkerhet, og oversendte derfor et godkjent vedtak. Ettersom saken skulle endelig besluttes av PBE valgte vi likevel å komme med et innspill til utformingen, men dette er utenfor vår delegerte myndighet, skriver pressevakt Hanne Sofie Fremstad i Bymiljøetaten i en e-post til KOM24.
I vedtaket påpekte de at «farger og design kan virke litt voldsomt» og ba om at det vurderes å dempe uttrykket.
PBE ga midlertidig dispensasjon, men I et svar til KOM24 innrømmer etaten at de ikke engang var kjent med at bydelen hadde sagt nei:
– Bydelens behandling har ikke blitt oversendt til oss, og vi var derfor ikke kjent med bydelens fraråding da vi behandlet saken, skriver kommunikasjonsrådgiver Harald Skeie.
PBE har og sitt eget vedtak konkludert med at motivet «ikke underordner seg bygget» og at fargene «står i sterk kontrast» – i strid med Skilt- og reklameplanen.
På spørsmålet om hvor vanlig det er å gi dispensasjoner som strider mot Skilt- og reklameplanen, svarer de bare at de «generelt er restriktive».
– Årsaken til at vi ga midlertidig dispensasjon for tiltakets farge var tiltakets korte varighet, opplyser etaten.
Bygget står på Byantikvarens gule liste i et område med nasjonale kulturminneinteresser. Likevel ble ingen naboer varslet, fordi Ocean Outdoor, som står som ansvarlig søker, vurderte at tiltaket «ikke eller i liten grad berører naboenes interesser».
PBE har i sitt vedtak kun stilt krav om at veggmaleriet skal være fjernet innen 1. oktober, og at fasaden skal tilbakeføres til original farge.
Frykter presedens
Politikerne reagerer på at reklamen likevel er godkjent, til tross for komiteens innstilling.
– Det er skuffende. Komiteen representerer et bredt politisk flertall i bydelen og reflekterer en lokal bekymring for hvordan det offentlige rom brukes. Når både Bymiljøetaten og Plan- og bygningsetaten velger å ignorere innstillingen, undergraver det det lokale selvstyret og demokratiet i bydelsutvalget. Det svekker også tilliten til at lokale stemmer faktisk har betydning i utviklingen av byen, sier Chandrasegaram.
Han frykter at saken kan sette en «farlig presedens»:
– Hvis man først åpner døren for reklame forkledd som kunst, blir det vanskelig å avslå lignende søknader i fremtiden. Det kan føre til en gradvis kommersialisering og privatisering av byrommene våre, hvor store merkevarer får stadig mer synlig plass i bybildet, på bekostning av lokal kunst, fellesskap og estetisk kvalitet.
Nå lover han at saken vil bli fulgt opp videre politisk:
– Dette er en prinsipiell sak som handler om hvem som får bruke og forme det offentlige rom. Vi i SV kommer til å følge opp saken, og vi vil jobbe for å få på plass strengere regler som beskytter fellesskapets byrom mot kommersiell utnyttelse forkledd som kunst.
Opp til Coca-Cola
Thomas Haave, daglig leder i Ocean Outdoor, forteller at byrået har fungert som teknisk og administrativ tilrettelegger i prosjektet.
– Vi har søkt om nødvendige tillatelser på vegne av vår kunde Coca-Cola, og har forholdt oss til alle krav og retningslinjer fra relevante myndigheter. Vi står ansvarlig for at prosjektet gjennomføres i tråd med lovverket, men selve konsept og visuell utforming er kundens eiendom, skriver han i en e-post.
På kritikken fra lokalpolitikerne svarer han at Ocean Outdoor ikke tar stilling til hva som er kunst:
– Vi registrerer at det finnes ulike meninger om dette tiltaket. Vårt fokus har vært å sikre at alle lovpålagte krav og godkjenninger er på plass, noe vi har fått gjennom vedtak fra både Plan- og bygningsetaten og Bymiljøetaten. Vår rolle er ikke å definere hva som er kunst, men å bidra til at kundens uttrykk formidles innenfor det offentlige regelverket. Vi opplever at kommunen har behandlet saken grundig, og vi har for øvrig ikke noen ytterligere kommentar til den pågående debatten om kunstneriske uttrykk i det offentlige rom.
Reklamegiganten understreker at utforming og motiv er utarbeidet og besluttet av Coca-Cola, og at Ocean Outdoor ikke har hatt innflytelse på det kreative innholdet, men har bistått med tekniske forhold knyttet til plassering, søknadsprosess og gjennomføring.
– Vi videreformidler selvsagt relevante tilbakemeldinger fra myndighetene til kunden, men beslutningen ligger til syvende og sist hos Coca-Cola, avslutter Haave.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no