Bjørn Tore Hals (48) er kommunikasjonsrådgiver i Trøndelag fylkeskommune.
Bjørn Tore Hals (48) er kommunikasjonsrådgiver i Trøndelag fylkeskommune.

Bjørn Tore (48) fikk ansvaret for kommunikasjonen da Trøndelag ble samlet til ett fylke

Slik sørget de for at 5.000 ansatte ble gode ambassadører for prosjektet: – Det var en stor jobb.

Publisert

Bjørn Tore Hals har jobbet som kommunikasjonsrådgiver i Trøndelag Fylkeskommune siden 2013. Der har han ansvar for rådgiving, strategisk planlegging og operativt arbeid.

– I tidligere prosjekter har jeg hatt ulike stillinger og ansvarsoppgave innenfor kommunikasjon i fylkeskommunen. Jeg var blant annet kommunikasjonsansvarlig i to år under sammenslåing av fylkene Nord- og Sør-Trøndelag.

Bjørn Tore Hals (48), kommunikasjonsrådgiver i Trøndelag fylkeskommune.
Bjørn Tore Hals (48), kommunikasjonsrådgiver i Trøndelag fylkeskommune.

Åpenhet som prinsipp

I starten av januar 2018 feiret trønderne både overgangen til et nytt år og til et sammenslått fylke. Bjørn Tore hadde ansvaret for at kommunikasjonen under overgangsprosessen var forståelig og informativ.

– Det var en stor jobb. Når vi skulle gå i gang med jobben ble vi raskt enige om at det viktigste var å nå ut til egne ansatte. Hos oss er det nærmere 5.000 ansatte. Hvis 5.000 ansatte går hjem til sine familie og venner og sier at denne sammenslåingen er en dårlig ide, så ville vi aldri ha lyktes, forteller Hals til KOM24.

For ansatte i kommunikasjonsavdelingen i det nye fylket ble det viktig at deres ansatte hadde god informasjon og kunne følge hele prosessen. Bjørn Tore tror at det ofte kan være for lite informasjon i en så stor prosess som en sammenslåing av fylker. Prinsippet hans ble derfor åpenhet.

– Vi hadde en strategi om at nyheten måtte oppsøke folket. Vi kunne ikke forvente at folk kom til å oppsøke nyhetene selv i en travel hverdag. Det var ekstremt travelt hos flere under sammenslåingen.

Trøndelag var det første fylket som ble sammenslått. Det medførte en del utfordringer for kommunikasjonsstaben.

– Vi hadde ingen vi kunne ringe til å spørre hvordan de hadde gjort det. Trøndelag var først ute. I ettertid er det vi som har blitt ringt og spurt om hvordan vi gjorde det under sammenslåingen. Det finnes alltid noe man gjorde bra og noe man kunne ha gjort bedre, det var en interessant utfordring, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Telemarksforsking og Deloitte skrev en rapport om erfaringer og lærdom fra arbeidet med etableringen av Trøndelag fylkeskommune. Der kom de fram til at kommunikasjonsdelen var en vesentlig og viktig del av prosessen. Hals tror at det er så enkelt som at når ting endrer seg så vil man gjerne vite hva som skjer og hvorfor.

– Vi fokuserte på å gi for mye informasjon enn for lite.

Verdifull dekoding

Som kommunikasjonsrådgiver henter Hals inspirasjon fra tidsskrift og fagblogger - både fra Norge og utlandet. For en stund tilbake tok han en treårig master i kommunikasjon, som han hentet mye lærdom fra.

– Da jeg studerte kommunikasjon på BI hadde jeg to viktige forelesere som het Knut Kalmar og Morten William Knudsen, som begge åpnet øynene min for hvor viktig det er å ha en forståelse av hvordan budskapet vi sender ut konsumeres.

Han forteller videre at han henter inspirasjon fra både filosofer, psykologer og sosiologer. En gruppe som har gitt han større forståelse av hvordan kommunikasjon tas imot og prosesseres.

– Verdien av å tolke og dekode samfunnet rundt en selv til enhver tid, er viktig for at man skal lykkes, meddeler Hals.

Uforventet karriereveg

Hals startet som journalist og vaktsjef i lokalavisen Namdalsavisa, som er lokalisert Namsos i Trøndelag.

Han forteller til KOM24 at planen var aldri å jobbe med kommunikasjon. Likevel havnet Hals på et tidspunkt i Statsskog. Der kjente han at kommunikasjonsyrket var hans plass. Siden har trønderen blitt i faget.

God kommunikasjon for Bjørn Tore Hals er kommunikasjon som ikke bare når fram, men når igjennom til folk. Et eksempel han har på god kommunikasjon er HUNT-undersøkelsen. Der hadde han ansvaret for markedsføring, kommunikasjon, innsiktsfase til ferdig kampanje, oppsummering og evaluering.

– Jeg jobbet i et halvt år kun med HUNT-prosjektet. Et arbeid jeg gjorde i samarbeid med fylkeskommunen, Trondheim kommune, NTNU og flere som håndterte prosjektet fra A til Å.

HUNT er et forskningsprosjekt som omfatter helseopplysninger og biologisk materiale fra innbyggerne i Trøndelag.

– Vi sendte 500.000 meldinger til folk i forbindelse med undersøkelsen. Men det betyr ikke at vi nådde igjennom til de, uansett hvor mange meldinger vi sendte. Det vi ønsket var jo at de skulle besvare folkehelseundersøkelsen helt frivillig.

Likevel endte folkehelseundersøkelsen på en svarprosent som lå på 42 prosent i slutten av kampanjen.

– Man må henge med og forstå samfunnet rundt seg når man skal jobbe med kommunikasjon. Det er viktig.

For Bjørn Tore Hals er kommunikasjonsyrket et viktig samfunnsoppdrag. Et oppdrag han deltok på var å dele ut fiskestenger til alle førsteklassinger i Norge.

– Det betydde noe. Det vi jobber med i fylkeskommunen har betydning for folk. Det vi jobber med i HUNT har betydning for folk. I den forbindelse har jeg en kompetanse som er nyttig i slike sammenhenger.

Powered by Labrador CMS