Historisk museum har fått ny visuell identitet og det kommende Vikingtidsmuseet har fått navn og logo. Bak begge arbeider står byrået Bleed
Historisk museum har fått ny visuell identitet og det kommende Vikingtidsmuseet har fått navn og logo. Bak begge arbeider står byrået Bleed

Bleed har hjulpet disse to museene med visuell identitet, navn og logo

– For oss historie- og kulturinteresserte designere er dette en drømmeoppgave.

Publisert Sist oppdatert

Historisk museum har fått ny visuell identitet og det kommende Vikingtidsmuseet har fått navn og logo, opplyses det om i en pressemelding.

Begge arbeider er signert byrået Bleed, og laget av et team bestående av kreativ leder Svein Haakon Lia, designer Halvor B. Nordrum, prosjektleder Marie Steen og strategisk rådgiver Christoffer Nøkleby.

Historisk Museum er et samlingspunkt for visning av historiske og etnografiske objekter og kulturhistorisk forskning i Oslo. Vikingskipshuset er en av landets mest populære turistattraksjoner. I 2025 skal museet gjenoppstå i nye, større lokaler og med en langt bredere vikingtidsutstilling enn hva museet rommer i dag.

Begge museene er en del av Universitetet i Oslo, og driftes av Kulturhistorisk museum. Målet har vært å gi museene tydelig egenart, samtidig som de skal inngå i et helhetlig UiO designsystem.

– Viktige brikker

– I konkurranse med alle andre kulturtilbud er tydelig identitet for møtestedene med publikum avgjørende for å nå ut med våre tilbud og budskap, sier museumsdirektør Håkon Glørstad i meldingen.
– I konkurranse med alle andre kulturtilbud er tydelig identitet for møtestedene med publikum avgjørende for å nå ut med våre tilbud og budskap, sier museumsdirektør Håkon Glørstad i meldingen.

- De nye visuelle identitetene er viktige brikker i vår ambisjon om å styrke synligheten til Historisk museum og det nye Vikingtidsmuseet. I konkurranse med alle andre kulturtilbud er tydelig identitet for møtestedene med publikum avgjørende for å nå ut med våre tilbud og budskap, sier museumsdirektør Håkon Glørstad i meldingen.

Det opplyses om at Historisk museums nye profil tar utgangspunkt i det mer enn 100 år gamle monogrammet som preger en rekke av utsmykningene og detaljene i det museumsbygget. Monogrammet er oppdatert og tilpasset digitale flater, samt museets plass i UiOs helhet.

– Det har vært spennende å grave i museenes historie, og også løfte dem frem som kontemporære historiefortellere, sier designer i Bleed, Halvor B. Nordrum i meldingen.
– Det har vært spennende å grave i museenes historie, og også løfte dem frem som kontemporære historiefortellere, sier designer i Bleed, Halvor B. Nordrum i meldingen.

Det nye museet på Bygdøy skal hete Vikingtidsmuseet. Logoen viser tre stiliserte vikingskip, som både oppleves i bevegelse og statiske. I arbeidet med å utvikle navn og logo har det vært fokusert på innhold og tilbud i det nye museet. Universitetet i Oslo forvalter verdens fremstevikingtidssamling, og det nye museet vil gi publikum innsikt i alt fra dagligliv til store samfunnsendringer som preget denne perioden.

– Grave i museenes historie

– Historisk museum tar vare på historie og formidler den, og det nye Vikingtidsmuseet blir det ledende forskningsbaserte vikingmuseet i verden. Derfor har det vært spennende å grave i museenes historie, og også løfte dem frem som kontemporære historiefortellere, sier designer i Bleed, Halvor B. Nordrum i meldingen.

Partner og kreativ leder i Bleed, Svein Haakon Lia, sier følgende:

– Prosjektene for Historisk museum og Vikingtidsmuseet er deler av en større helhet, der Bleed bidrar med å lage et designsystem på tvers av hele UiOs økosystem av institusjoner. For oss historie- og kulturinteresserte designere er dette en drømmeoppgave.

Powered by Labrador CMS