Direktør i Stormen konserthus Rasmus Adrian ønsket å synliggjøre bredden av det som ligger i Stormen. I den forbindelse valgte de å endre logoens utseende med god hjelp fra Riktig Spor.

Stormen Kulturhus ønsket å endre utseende, Riktig Spor sørget for fargerik makeover

Etter sju år med samme utseende har konserthuset i Bodø endret farge på egen logo, nå skal et spekter av farger forsterke budskap, kommunikasjon og tilhørighet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I forbindelse med ansettelsen av ny direktør i Stormen Konserthus, så de også behovet for å endre Stormens logo. Logoen som opprinnelig ble laget til åpningen i 2014 skal fortsatt bestå, men nå får den et større fargespekter.

– Når grafiske profiler har levd i noen år, hender det at en bedrift ser nye behov etter en periode. Og da den nye direktøren ble ansatt, kom det et ønske om å gjøre endringer på den grafiske profilen, forteller daglig leder Brita Bjørnbakk i Riktig Spor til KOM24.

– Det vil komme sterkere fram hvem av aktørene i Stormen som faktisk kommuniserer om det er biblioteket, konserthuset eller samarbeidet Stormenkvartalet. Riktig Spor har gitt den gamle identiteten en skikkelig makeover med et spekter av farger som skal forsterke budskap, kommunikasjon og tilhørighet, sier direktør i Stormen konserthus Rasmus Adrian.

Mangfoldig kulturhus

Under en introduksjons-workshop startet de prosessen sammen med Stormen Konserthus. Der ble det drøftet alt fra behov, følelser, verdier og hvilke merkevare Stormen ønsket å være.

– Først forankret merkevaren, også gikk vi videre på hvordan dette kunne komme til uttrykk i gjennom en tydelig fargepalett. Da kom vi fram til at logoen og denne todelingen av farger skulle bestå. Det er alltid to farger i samme fargesjanger som spiller hverandre god i ulik styrke.

Kulturhusets logo trengte et tydelig uttrykk og spesielt et fargerikt uttrykk som viser mangfoldet som stormen inneholder.

Det nye utseende bærer preg av åpenhet og mangfold. Gjennom et bredt fargespekter har Stormen flere valg av uttrykk når de skal bruke egen logo framover.

Regnbuens farger

Fargene i paletten er basert på ønsket om å videreføre fargene de hadde fra før, blå, rød og grønn. I tillegg ville de legge til et helt spekter av et fargehjul. Alle regnbuens farger skal passe inn under Stormen.

– Alle skal finne sitt rom hos konserthuset. Det skal være et kulturhus for hele byen hvor de finner seg selv og sitt. Vi fant derfor ut at vi skulle ha en nyanse fra alle punktene i fargeskalaen. Det brukes varsomt, men det fungerer utrolig bra slik vi har valgt å gjøre det.

– Stormen inneholder mange sjangre i sin helhet, og har ulike målgrupper. Nå har vi fått en visuell identitet som vil synliggjøre denne bredden gjennom farger, sier Adrian.

Powered by Labrador CMS