1.mars deles prisen Gullbarbie ut, som går til den reklame- og medieaktøren som er best på å få̊ ungdom til å føle seg verst..

VG: Årets Gullbarbie-kandidater er klare

En av de nominerte er nominert for andre året på rad.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Ikke alle priser høster heder og ære. 1. mars deles prisen Gullbarbie ut, en pris som deles ut av Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press, og går til en reklame- og medieaktør som bruker ensidige skjønnhetsidealer, gamle kjønnsroller og unødvendig seksualisering for å selge deg noe.

Og de nominerte er:

  • Onlyfans
  • Protein.no
  • Brandy Melville

– Vi har valgt ut tre verdige kandidater i år. For oss handler det ikke egentlig om hvem som vinner, men å sette fokus på hvordan en gigantisk bransje utnytter usikkerhet og sårbarhet blant barn og unge for å tjene penger, sier Press-leder Lea Mariero til VG.

Les begrunnelsene fra Press nederst i artikkelen.

Nytt i år er at nominerte Brandy Melville, er nominert for andre året på rad. Frem til i år har Press hatt en regel om at en organisasjon ikke kan nomineres flere år på rad, men finner godt nok grunnlag for å nominere kleskjeden igjen.

Kleskjeden har blitt beskyldt for grov diskriminering, seksuell trakassering og høstet mye kritikk for sin «one size fits all».

I fjor vant Sophie Elise AS prisen.

Begrunnelse av de nominerte:

  • Onlyfans er nominert for at plattformen markedsfører og oppfordrer til salg av seksualisert innhold til barn og unge, for å tjene penger. Til tross for at OnlyFans har en aldersgrense på 18 år, bruker influencere andre plattformer med lavere aldersgrense aktivt for å få flere over på tjenesten. I tillegg tjener du mer penger jo flere du klarer å rekruttere til plattformen. Forbrukertilsynet har gitt advarsel om at promoteringen kan være i strid med markedsføringsloven, men OnlyFans har gjort lite for å hindre dette.
  • Protein.no er nominert for at de aktivt bruker influencere med et ungt publikum for å reklamere for blant annet slankepiller, måltidserstatninger og fettforbrennende produkter. De hevder at produktene deres kan forbrenne fett om natten og gjøre deg tynnere, brunere og sterkere. Å målrette et budskap som dette mot unge mennesker, kan føre til usunne vekt- og kostholdsendringer og spiseforstyrrelser. Produktene, i kombinasjon med en tydelig markedsføring rettet mot barn og unge, bidrar til et økende kroppspress og er i strid med markedsføringsloven.
  • Brandy Melville er nominert for sin ‘one size fits all’-policy og deres markedsføring av et ensidig skjønnhets- og kroppsideal. Nylig kom en rapport som viser at selskapets holdninger ikke bare reflekteres i klesstørrelsen de selger. Rapporten avdekket blant annet at ansatte har tatt felles slankekurer før toppsjefer kommer til butikkene, og at det har kommet forespørsler fra sentralt hold om å fjerne mørkhudede kunder fra butikkene. Selskapet diskriminerer både kunder og ansatte, og om du ikke har “riktig” kropp og etnisitet, er du ikke velkommen.

Kilde: Gullbarbie.no

Powered by Labrador CMS