Sofia Allstrin og Silje Fylling i Dentsu jublet stort da det ble klart at de vant Young Lions Media 2022, og skal representere Norge i Cannes. Onsdag har de levert og presentert siste brief, og om to uker får de resultatet.

Dentsu-teamet beskriver Young Lions-briefen som en berg-og-dal-bane

Måtte ty til uvanlige metoder for å holde fokus gjennom natten: – Hadde folk sett oss, hadde de trodd vi var gale, sier Silje Fylling.

Publisert Sist oppdatert

I mars kom det et jubelbrøl fra Sofia Allstrin og Silje Fylling under lunsjen i Dentsu, da de fikk beskjed om at de er Norges representanter i Young Lions Media.

Onsdag ettermiddag er det to fornøyde, men slitne kreatører som nettopp har presentert briefen sin i den internasjonale delen av Young Lions Media.

– Vi hadde 24 timer til rådighet. Vi har brukt 22 av dem. Vi har jobbet i hele natt, men vi er glade, lettet og slitne, sier Fylling og Allstrin til KOM24.

– En skikkelig berg-og-dal-bane

Mandag fikk de briefen, og 24 timer senere skulle den være ferdig. Onsdag skulle den presenteres i løpet av fem minutter med maks ti slides.

– Våre første tanker var at briefen var utrolig lang, sier Allstrin.

Fylling legger til at det til tider var overveldende mye informasjon å bryte ned for å komme fram til en løsning av briefen.

– Det har gått i bølger. Det har vært en skikkelig berg-og-dal-bane, og det har vekslet mellom at dette fikser vi, til fullt kaos og at dette aldri kommer til å gå, sier hun.

Begge er fornøyd med egen innsats og hvordan de løste utfordringen da den tiende og siste sliden ikke lot seg vise til juryen.

– Der sto hele punchlinen vår, men vi visste hva vi skulle si så det ordnet seg. Og vi fikk vist den til slutt, sier Fylling.

Men det var ikke dette som var den største utfordringen.

– Tiden er det vanskeligste. Det å presentere noe på fem minutter som vanligvis kan ta flere timer er vanskelig. Men vi traff faktisk helt perfekt fikk vi høre. Vi avsluttet etter fem minutter på sekundet, så der traff vi hvert fall spot on.

Allstrin legger til at dette også var vanskelig i den nasjonale konkurransen.

– Vi har så utrolig mye mer vi ville si, i begge presentasjonene. Hadde vi fått tre timer til rådighet, ja, så hadde vi lett snakket i tre timer.

Gleder seg til Cannes

Resultatet av konkurransen blir avslørt 15. juni. Uansett utfall vil Fylling og Allstrin være til stede i Cannes.

– Det er alltid noe man kunne gjort annerledes. Etter presentasjonen er det satt av fem minutter til spørsmål, og man får alltid et eller annet spørsmål som kan være litt uventet. Men vi er fornøyde med egen innsats og vi har gjort så godt vi kan, og gleder oss til premien som er turen til Cannes.

Byråleder i Starcom Camilla Halleraker, sitter i juryen i Media-kategorien. Verken Fylling eller Allstrin mener det er en fordel.

– Selv om hun er norsk, skal ikke det være noen fordel. Det eneste er at hun kanskje forstår bedre hvordan vi har tenkt fordi vi jobber i det samme markedet. men det vil ikke ha noe å si på resultatet. Men vi setter stor pris på at hun ønsket oss lykke til tirsdag. Det fungerte som en ekstra pepp for oss.

Egen metode for å holde fokus

Da jentene kunne slippe jubelen løs i mars, var det etter utallige liter Red Bull og kaffe. Og det er ikke annerledes denne gangen her.

– Jeg har ikke telling på hvor mange Red Bulls vi har drukket i natt, men jeg kan si at vi definitivt har vært gjennom hele sortimentet, ler Allstrin.

Og avslører en noe uvanlig metode for å holde fokus.

– Vi har prøvd å lure kroppen til å tro at vi har drukket mer kaffe, uten å drikke kaffe.

Fylling utdyper.

– Jeg vil ikke si for mye, for vi ønsker en videre karriere innenfor denne bransjen. Men vi har stått litt på hodet for å få en falsk koffein-effekt med mye blod til hodet.

Hun ler.

– Hadde folk sett oss, hadde de trodd vi var gale.

Etter et døgn med fullt kjør venter fulle innbokser og arbeid de har satt på vent mens de har løst denne briefen.

– Nå skal vi ta igjen litt tapt arbeid, også må det sies at vi har fått mye pepp og god moralsk støtte fra vår arbeidsgiver som legger alt til rette for oss. Og hadde det ikke vært for Mediebyråforeningen som er med å arrangere dette, hadde vi ikke fått denne fantastiske muligheten. Senere skal vi spise en koselig middag og feire at vi er ferdige. Og til helgen skal vi sove.

Powered by Labrador CMS