Byråleder i Starcom Camilla Halleraker, sitter i årets Cannes Young Lions Media jury.

Skal være med og kåre verdens største talenter:– Det er en beintøff konkurranse

Camilla Halleraker fra Starcom sitter i Cannes Young Lions juryen i media-kategorien.

Publisert

I Cannes Young Lions er det sju ulike kategorier som skal juryeres. Byråleder i Publicis Starcom Camilla Halleraker, har fått æren av å sitte i juryen som bedømmer «Media»-kategorien.

– Det blir kjempespennende å se hvor høy wow-faktor de ulike lagene leverer og hvor kreative de er i bruk av media, sier Halleraker til KOM24.

Kategorier:

  • Print
  • PR
  • Design
  • Digital
  • Media
  • Marketers
  • Film

Har fem minutter

Årets brief er for den afrikanske organisasjonen Gua Africa, og de ulike teamene ble kjent med briefen mandag, og fristen for innlevering er satt til tirsdag klokken to. Det betyr at hvert team har hatt nøyaktig 24 timer til å jobbe med briefen, som skal presentere løsningen sin for juryen onsdag.

– Hvert team har fem minutter til rådighet, og kan bruke maksimalt ti slides. Deretter har juryen fem minutter til å stille spørsmål, forteller Halleraker.

Hun satt også i en Cannes-jury i fjor. Da i kategorien Media Lions Shortlist-juryen som juryerte flere hundre innsendte caser fra byråer i hele verden som ble premiert med løver.

– Ett av kriteriene for å sitte i Young Lions juryen er at man har deltatt i en Cannes-jury tidligere.

Young Lions Media har som formål å løfte fram unge talenter. I mars ble det klart at Silje Fylling og Sofia Allstrin fra dentsu vant den nasjonale konkurransen og dermed prekvalifiserte seg til Young Lions Media i Cannes.

Må treffe formålet

Juryen som kom fram til vinnerteamet var representanter fra Mediebyråforeningen, CAPA Kinoreklame, tidligere vinnere, brief-representant fra Mental Helse Ungdom, samt en Cannes Lion representant.

– En av utfordringene med briefen er at den skal treffe på formålet, ikke bare på kreativitet. Gua Africa er en flyktningleir og hvor oppgaven er å skape høyere oppmerksomhet rundt denne organisasjonen og dens humanitære prosjekter. Det krever at lagene skaffer seg nok innsikt for å presentere kreative medieuttak som treffer på formålet

Hun tror en av utfordringene er å tilpasse innholdet slik at det passer til det globale marked.

– En ting er å jobbe med uttak rettet mot marked i sitt eget hjemland, men når uttaket skal tilpasses et marked en ikke kjenner så godt, kan det være utfordrende å forstå i løpet av kort tid hva som er de optimale løsningene.

Halleraker avslører hva hun tror blir det viktigste.

– De må være utrolig flinke med prioriteringer. Også er jeg veldig spent på hvordan de ulike teamene klarer å levere på «creativity fueled by facts» – og ikke minst, presentere dette på en engasjerende måte.

Powered by Labrador CMS