Trigger-sjef Bente Kvam Kristoffersen.

Trigger og Bufdir kjører kampanje via Instastories: –Begeistret for idéen

– Det gjør at vi kan fortelle novellene i en mer dynamisk og leservennlig versjon.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Målet med «Noveller fra virkeligheten» er å vise at det finnes hjelp å få når man har utfordringer i en familiesituasjon. Konseptet er utviklet av Trigger Oslo i samarbeid med Bufdir.

Ved å skrive noveller inspirert av ekte historier fra familier som har gått i terapi har to forfattere bidratt til at nye målgrupper har fått øynene opp for familievernet som hjelpetjeneste, opplyses det om i en pressemelding.

Til nå er kun to av novellene skrevet av forfatterne Helene Uri og Helga Flatland publisert, men allerede ser Bufdir resultater som ser lovende ut for videre satsning.

– Vi ser at vi når frem til like mange menn som kvinner. Dette er et viktig poeng i seg selv, da denne type tematikk ofte tiltrekker seg mødrene i større grad. Når det er sagt, så er problematikken selvsagt gyldig for begge sider i et parforhold, sier kommunikasjonsdirektør i Bufdir, Anne Hafstad.

Novelle 1.

Hentet inspirasjon fra virkeligheten

Gjennom historier som litterært beskriver krevende, men normale situasjoner, ønsker Bufdir å vise familielivet og hvordan familievernet kan hjelpe. De håper novellene kan nå bredt ut, så enda flere tar kontakt med tjenesten før problemene vokser seg for store,

– Det var stas å bli spurt om jeg kunne skrive, og lett å si ja til. Jeg ble begeistret for ideen, og tror at skjønnlitteratur i seg selv kan fungere som hjelp for mange, i form av gjenkjennelse, trøst og til og med flukt. Litteratur og psykologi henger tett sammen, sier Helga Flatland.

Flere par og terapeuter ved familievernkontorene har blitt intervjuet om sine historier og opplevelser fra familielivet, før forfatterne tok pennen fatt.

Bilde fra kampanjen.

– Det har blitt en litt annen form for virkelighetslitteratur med ganske stramme rammer. Vi ble matet med historier fra virkeligheten som vi fikk skape om til «vår» litteratur, og så skal det brukes igjen inn i virkeligheten. Motsetningene som lå og buldret rett under overflaten, var det som var mest spennende å prøve å skrive frem. Dette er et fint og meningsfylt arbeid, sier Helene Uri.

En kombinert litterær og visuell opplevelse

Lene Lyck Fasting, kundeansvarlig i Trigger Oslo, forteller at det har vært spennende å jobbe med InstaStories som hovedplattform.

– Det gjør at vi kan fortelle novellene i en mer dynamisk og leservennlig versjon. Vi er så imponert over de fantastisk rørende og varme novellene vi har fått, og håper vi kan fortsette å ta ned terskelen for å søke hjelp på denne måten, sier Lyck Fasting.

Hun berømmer også illustratørene Guttestreker, som hun mener har løftet presentasjonen av novellene det lille ekstra.

Kampanjen kan sees via Instagram her.

Powered by Labrador CMS