Kampanjen «Urban Miner» er kåret til årets bidrag innen bærekraftig merkevarebygging og kommunikasjon av Sustainability Brand Index.

Tok storeslem under Gullblyanten - fortsetter å vinne for resirkulering

– Kampanjen har nådd millioner av mennesker gjennom sosiale medier og ført til konkrete resultater ved at over 17 tonn med gamle dingser har blitt resirkulert, sier juryleder.

Publisert

Under fredagens Gullblyanten ble NORD DDB kveldens store vinner og hanket inn totalt seks gull og et Grand Prix. Kampanjen «Urban Miner» for Elkjøp Nordic, fikk gull i kategorien «Aktivering», «Digitalt og sosialt», «Produkter eller tjenester», sølv i kategorien «Integrert», og bronse i «Håndverk». og kvelden ble kronet med et Grand Prix for resirkuleringskampanjen for el-kjeden.

Nådd millioner

Tirsdag sanker Urban Miner-kampanjen nok en pris, og er kåret til årets bidrag innen bærekraftig merkevarebygging og kommunikasjon av Sustainability Brand Index, heter det i en pressemelding.

Den jurybaserte prisen har som mål å fremheve kommunikasjon som på en nyskapende måte har vært en driver for å inspirere til bærekraftig atferd blant norske forbrukere.

– Kampanjen har nådd millioner av mennesker gjennom sosiale medier og ført til konkrete resultater ved at over 17 tonn med gamle dingser har blitt resirkulert. Vi lot oss imponere stort over den innovative bruken av kreativitet, samarbeid og engasjement for å øke bevisstheten og kunnskapen om å resirkulere elektronisk avfall, sier juryleder og partner i Try Råd, Åshild Mathisen.

Fra dingser til minecoins

Gjennom kampanjen alene har Elkjøp fått inn 17 tonn med gammel elektronikk, og delt ut mer enn 9 millioner Minecoins på tvers av Norden.

- I Norge og Norden blir vi tidlig lært opp til å resirkulere plast, glass og papp, men vi vet for lite om- og er for dårlige på å resirkulere elektronikk. Å gi gamle dingser verdi i minecoins gjorde det enklere å formidle budskapet og morsommere å delta, sier prosjektleder for kampanjen i Elkjøp, Nils Martin Øyo.

Elkjøp i Norden resirkulerer rundt 30.000 tonn elektronisk avfall hvert år, og rundt 82 prosent av det som samles inn blir brukt som råvarer til å produsere nye produkter.

– Verden er i ferd med å gå tom for mange av mineralene som kreves, derfor haster det med å resirkulere mer elektronikk og vi er veldig glade for at kampanjen lykkes og øker farten på gjenvinningen, sier bærekraftsjef i Elkjøp Nordic, Camilla S. Gramstad.

I tillegg til Elkjøp var ASKO og Vipps blant årets finalister.

Powered by Labrador CMS