– Kino som mediekanal er nok den hardest rammede av samtlige mediekanaler

Gleder seg til å selge kinoreklame igjen

– Kino som mediekanal er nok den hardest rammede av samtlige mediekanaler.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det er klart at vi har opplevd en veldig stor nedgang. Oslomarkedet betyr svært mye for kinomarkedet, både for tilgang på film og for reklameomsetningen. Kino som mediekanal er nok den hardest rammede av samtlige mediekanaler, sier Christer Solberg, markedssjef i Media Direct Norge (MDN), som eies av Egmont-selskapet Nordisk Film og er det største salgsselskapet innen kino-reklame i Norge, i en pressemelding.

– Vi er jo den eneste kanalen som har blitt stengt ned av myndighetene under denne pandemien. Men nå som åpningen av Oslokinoene er et faktum, er alle ansatte tilbake fra permitteringer, og vi skal kjempe oss tilbake. Vi er klare, og vi er sterke i troen på at vi skal tilbake snarest mulig, sier Solberg.

Etter stort sett stengte kinoer og store pandemi-begrensninger siden 12. mars 2020, er det nå klart for åpning av Oslo-kinoene. Under pressekonferansen tidligere i dag gjorde Raymond Johansen det klart at onsdag 26. mai, kan hovedstadens kinoer endelig åpne. Dermed vil det være mulig å nå Oslo-publikummet med kinoreklame igjen.

Kino som reklamebærer, har hatt en stor nedgang i reklameomsetningen i år. Ifølge ferske tall fra Mediebyråforeningens Mediebarometeret, hadde kino som reklamekanal en nedgang på 65 prosent i årets første fire måneder sammenlignet med samme periode i fjor.

Powered by Labrador CMS