(F.v.) Markedssjef i NAF, Christian Bjøntegaard, og Viggo Venn. Begge kledd i refleksvest.
Foto: NAF/Skjermdump/YouTube
NAF rir Viggo-bølgen: – Kom seilende på en fjøl
Når Viggo Venn vant «Britain's Got Talent» så NAF (Norges Automobil-Forening) en mulighet for å informere befolkingen om trafikksikkerhet.
4. juni fikk «Britain’s Got Talent» en norsk vinner. Viggo
Venn sjarmerte den britiske befolkningen med refleksvestdansen sin,
akkompagnert av Daft Punk’s «One More Time».
Dette ble selvfølgelig en snakkis her hjemme i Norge, og
enkelte har sett sitt snitt for å ri Viggo-bølgen.
Markedsavdelingen i NAF var raske med å stille i stand en
minikampanje på sosiale medier som spilte på Viggo Venns refleksvester.
Kampanjen bestod av en GIF som viser en roterende
refleksvest, sammen med teksten: «Vær en venn. Bruk refleksvest!».
– Vi syns showet hans var veldig morsomt! Det var litt
galskap, som var gøy, sier markedssjef i NAF, Christian Bjøntegaard til KOM24.
Når Venn vant talentkonkurransen så markedsavdelingen en god
mulighet for å ta opp trafikksikkerhet på en litt mer lettbeint måte enn temaet
skulle tilsi.
– Vi driver med trafikksikkerhet på mange nivåer, og deler
ut mange refleksvester til skoler og barnehager i løpet av et år. Så når dette
kom seilende til oss på en fjøl så grep vi sjansen.
Minikampanjen har fått gode tilbakemeldinger, ifølge
Bjøntegaard.
– Vi ser at folk liker det. Det er alltid mange ulike meninger
rundt det vi holder på med, men i denne sammenhengen har det utelukkende vært
positivt.
Kampanjen har også favnet et bredere publikum enn NAF vanligvis er vant med. Særlig
barnefamilier og de mellom alderen 25-30 har vist engasjement. I tillegg
treffer det også godt blant kvinner, som oftest er underrepresentert i NAF sin
statistikk.
På spørsmål om NAF har vurdert å inngå noen form for
samarbeid med Viggo Venn, svarer Bjøntegaard at de tidligere har vært i samtale,
men at partene ikke kom til noen enighet denne gangen.
– Forhåpentligvis blir det litt mer lystbetont å gå med vest
framover.