Bilde av forfatteren Henrik Langeland fra da han ga ut boken «Fyrsten» i 2013. Nå begynner han i ny jobb i PR-byrå. Foto: Erlend Aas / NTB
Erlend Aas
Corporate Communications får forfatter med på laget
– Jeg har jo etter hvert lært meg litt om hva som gjør en god fortelling god, sier Henrik Langeland.
Forfatter Henrik Langeland blir seniorrådgiver i rådgivningsselskapet Corporate Communications, opplyses det om i en pressemelding.
Langeland er forfatteren bak bestselgere som «Wonderboy», «Verdensmestrene», «Fyrsten» og«Showtime!». I Fyrsten skrev han om kommunikasjonsbransjen. Nå blir han rådgiver i bransjen selv, der han skal bruke sin ekspertise til å gjøre selskapets kunder til enda bedre historiefortellere.
– Jeg har jo etter hvert lært meg litt om hva som gjør en god fortelling god. Etter drøyt 20 år med hjemmekontor er det på tide å la også andre enn boklesere få nytte av den kompetansen, sier Langeland i meldingen og legger til:
– Historiefortelling handler om å få budskapet til å feste seg hos mottakeren. Jeg gleder meg til å hjelpe kundene til Corporate Communications med å anvende fortellingens mekanismer på en optimal måte.
Utover forfatterskapet har Langeland hatt en rekke engasjementer i norsk nærings- og samfunnsliv, blant annet styreverv i Skiforeningen, Litteraturhuset og Nationaltheatret.
I tillegg har han en doktorgrad i litteraturvitenskap om Marcel Proust og har studert ved UiO, Sorbonne og London School of Economics (LSE) og vært redaktør for tidsskriftet Vinduet. Han er også en ettertraktet foreleser.
– Vi er veldig glade for å få Henrik ombord i CC. Vi lever av strategisk historiefortelling på vegne av kundene våre, og Henrik er blant de fremste historiefortellerne i Norge. Vi ser at behovet for ekspertisen Henrik besitter er sterkt økende, sier Håkon Mathias Rønning, managing partner i Corporate Communications, og fortsetter:
– En viktig nøtt i finansiell kommunikasjon er hvordan man kan gjøre ditt selskap interessant for investorer. Tidligere var en børsnotering i seg selv en nyhet, og oppmerksomheten fra investorer, media og andre interessenter kom nærmest av seg selv. Slik er det ikke lenger. Nå risikerer en børskandidat å skille seg like mye ut som en marshmallow i posen. For å lykkes må børskandidatene mestre strategisk historiefortelling om både markedsmessige, teknologiske, operasjonelle og finansielle forhold. Der blir Henriks kompetanse svært verdifull.