Bilde av forfatteren Henrik Langeland fra da han ga ut boken «Fyrsten» i 2013. Nå begynner han i ny jobb i PR-byrå. Foto: Erlend Aas / NTB

Corporate Communications får forfatter med på laget

– Jeg har jo etter hvert lært meg litt om hva som gjør en god fortelling god, sier Henrik Langeland.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Forfatter Henrik Langeland blir seniorrådgiver i rådgivningsselskapet Corporate Communications, opplyses det om i en pressemelding.

Langeland er forfatteren bak bestselgere som «Wonderboy», «Verdensmestrene», «Fyrsten» og«Showtime!». I Fyrsten skrev han om kommunikasjonsbransjen. Nå blir han rådgiver i bransjen selv, der han skal bruke sin ekspertise til å gjøre selskapets kunder til enda bedre historiefortellere.

– Jeg har jo etter hvert lært meg litt om hva som gjør en god fortelling god. Etter drøyt 20 år med hjemmekontor er det på tide å la også andre enn boklesere få nytte av den kompetansen, sier Langeland i meldingen og legger til:

– Historiefortelling handler om å få budskapet til å feste seg hos mottakeren. Jeg gleder meg til å hjelpe kundene til Corporate Communications med å anvende fortellingens mekanismer på en optimal måte.

Utover forfatterskapet har Langeland hatt en rekke engasjementer i norsk nærings- og samfunnsliv, blant annet styreverv i Skiforeningen, Litteraturhuset og Nationaltheatret.

I tillegg har han en doktorgrad i litteraturvitenskap om Marcel Proust og har studert ved UiO, Sorbonne og London School of Economics (LSE) og vært redaktør for tidsskriftet Vinduet. Han er også en ettertraktet foreleser.

– Vi er veldig glade for å få Henrik ombord i CC. Vi lever av strategisk historiefortelling på vegne av kundene våre, og Henrik er blant de fremste historiefortellerne i Norge. Vi ser at behovet for ekspertisen Henrik besitter er sterkt økende, sier Håkon Mathias Rønning, managing partner i Corporate Communications, og fortsetter:

– En viktig nøtt i finansiell kommunikasjon er hvordan man kan gjøre ditt selskap interessant for investorer. Tidligere var en børsnotering i seg selv en nyhet, og oppmerksomheten fra investorer, media og andre interessenter kom nærmest av seg selv. Slik er det ikke lenger. Nå risikerer en børskandidat å skille seg like mye ut som en marshmallow i posen. For å lykkes må børskandidatene mestre strategisk historiefortelling om både markedsmessige, teknologiske, operasjonelle og finansielle forhold. Der blir Henriks kompetanse svært verdifull.

Powered by Labrador CMS