Maria Peltokangas fra Corporate Good på scenen under Medienettverkets Høstmøte på Pressens Hus.
Maria Peltokangas fra Corporate Good på scenen under Medienettverkets Høstmøte på Pressens Hus.

Bærekraft: Dette forventer fremtidens arbeidstakere av arbeidsgiverne

Corporate Good delte sine beste tips med Medienettverket.

Publisert Sist oppdatert

(Pressens Hus): Bærekraft er kanskje det mest brukte ordet i norsk kommunikasjonsbransje for tiden. Alle bruker ordet bærekraft i en eller annen sammenheng.

Men hvor flinke er norske bedrifter egentlig på dette med bærekraft?

Ikke flinke nok, kan det virke som.

– Begynn et sted

Bare 13 prosent av norske mediebedrifter mener selv de har høy grad av mangfold og bare en av fire bedrifter jobber aktivt med å øke den delen.

Onsdag var Maria Peltokangas fra Corporate Good på Medienettverks Høstmøte og snakket om bærekraft og hva som fremtidens arbeidstakere forventer og hva de er opptatt av.

– Det de forventer seg er at dere som arbeidsgiver skal gjøre noe godt. Hva er vårt purpose? Hva er det vi gjør som bedrift? Og de forventer seg at dere sier hva dere gjør, for hvordan skal de ellers bli interessert i dere? Det er viktig at dere tenker over og gjør noe med når dere presenterer dere, sier hun og ber folk huske på at fremtidens arbeidstakere gjør research på potensielle arbeidsgivere.

Peltokangas sier at bærekraft handler egentlig om å ta gode valg for nåtiden og fremtiden.

– Begynn et sted. Det er mye bedre å begynne å si at vi starter her, så er man i gang i stedet for å tenke på at man må ha full kontroll på alle ordene før man begynner, sier hun.

Peltokangas mener at de unge ønsker å jobbe i selskaper som er ekte og ærlige.

– Det er mye bedre at dere sier hva dere gjør enn å være noe annet enn dere er. For de avslører dere, advarer hun.

Hun sier at fremtidens arbeidsgivere må fortjene sine ansatte og man må jobbe for å nå dem.

Fredagspils med mening

– De vil mer, ikke bare av arbeidsplassen sin, men og for vi har en planet man må ta vare på, sier hun.

Hun viser og til en undersøkelse som sier at 70 prosent mellom 20 og 35 vil gå ned i levestandard for å leve mer bærekraftig.

Derfor avslutter Peltokangas med et godt råd til norske bedrifter:

– Sett det i system. Ikke bare ha en bærekraftsdag og si det er det, vi har for eksempel fredagspils med mening. Det handler om å ta gode valg for nåtiden og fremtiden, sier hun.

– Og hvert valg teller. Tenk på det.

Powered by Labrador CMS