– Ved å spille på litt karikerte ord som beskriver ytterkantene av begge livsfasene, håpet vi å vekke interessen til studentene og kanskje vise at overgangen fra studietid til arbeidsliv ikke trenger å være så stor.

COWI økte satsingen på employer branding - ga umiddelbare resultater

Økte søknadsbunken med 55 prosent ved å skildre overgangen fra studieliv til arbeidsliv.

Publisert Sist oppdatert

Det rådgivende ingeniørselskapet COWI, jobber med løsninger innen fornybar energi og bærekraftig utvikling. Employer branding er et av ingeniørselskapets strategiske satsingsområder i 2022, og da selskapet skulle søke etter nyutdannede og sommerstudenter, bestemte kommunikasjonsavdelingen seg for å gjøre det på en annerledes måte.

Dette resulterte i en 55 prosent økning i søknadsbunken.

– Kampanjen skiller overgangen fra studieliv til arbeidsliv. Ved å spille på litt karikerte ord som beskriver ytterkantene av begge livsfasene, håpet vi å vekke interessen til studentene og kanskje vise at overgangen fra studietid til arbeidsliv ikke trenger å være så stor, sier Ragnhild Heggem Fagerheim.

Noen av frasene som ble brukt i kampanjen var:

«Fra eksamensangst til karbonfangst». «Fra skippertak til kantinematvrak». «Fra hybelfest til lønningstreff».

Hele kampanjen er laget inhouse, og duoen bak er Ragnhild Heggem Fagerheim og Emely Sjøsåsen. De tror begge at lekenheten var avgjørende for studentene som valgte å søke.

Kampanjen oppnådde:

  • Kampanjevideoene har hatt 2,5 millioner visninger i kampanjeperioden.

  • De oppnådde en 100 prosent økning i trafikk til ledige stillinger.

  • I søknadsperioden mottok COWI 1621 søknader.

  • Den samlede CTR-en for alle kanaler brukt i kampanjen (Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn og Google ads) var på 6,55 prosent.

– Mange tenker nok at ingeniør- og bygg- og anleggsbransjen kan være litt traust. Med denne kampanjen håper vi å bevise at man ikke trenger å kommunisere tradisjonelt selv om bransjen eller merkevaren man jobber med heller mot den tradisjonelle siden, sier Fagerheim.

Selskapet fikk også ny visuell identitet i slutten av september. Dermed ble kampanjen også en første test av COWIs nye visuelle identitet.

Kampanjen ble kjørt i sosiale medier, standmateriell på studentaktiviteter på Universiteter og Høyskoler gjennom høsten, og det blelaget en egen kleskolleksjon.

– Alle vil ha en bit av kleskolleksjonen. Genseren vi har hatt størst etterspørsel etter så langt er «Fra kjipe fag til bedriftsidrettslag». Ellers opplever vi at mange kjenner seg igjen i «Fra skippertak til kantinematvrak», sier det kreative teamet bak.

Inhouse-teamet hos COWO benyttet seg også av en influenser til å fronte kampanjen. Hun hadde selv sommerjobb i selskapets sommerjobbprogram – før hun fikk voksenjobb i COWI.



Powered by Labrador CMS