I år er den norske søkerlisten preget av både alvor og underholdning. Krigen i Ukraina, ordspillet Wordle og rettssaken mellom Amber Heard og Johnny Depp er noe av det nordmenn har vært mest opptatt av i 2022.
Det melder Google Norge i en pressemelding onsdag.
– Stort informasjonsbehov
Tradisjonen tro markerer Google at nok et år går mot slutten ved å avsløre hva nordmenn har søkt ekstra mye på i 2022. Tallene er basert på hvilke søkeord som har økt mest i søkevolum sammenlignet med året før.
– Vi befinner oss i en urolig tid, og den alvorlige globale situasjonen gjenspeiler seg i søketrendene, med blant annet Ukraina, Jodix og Putin på topplisten. Hendelser som dette utløser et stort informasjonsbehov i befolkningen, og da tyr nordmenn til Google for å finne nyttig og relevant informasjon, sier kommunikasjonssjef i Google Norge, Sondre Ronander.
Nordmenn har søkt etter underholdning, og har latt seg underholde, for helt på topp finner vi spillet Wordle.
– I år er det ordspillet Wordle som troner øverst på søketoppen. Siden spillet kun finnes i nettleser, virker det som det har vært naturlig for nordmenn å benytte seg av Google for å finne fram.
Vi kan lite om pinse
En av høstens store TV-snakkiser vekket fornyet interesse for seriemorderen Jeffrey Dahmer og nordmenn fulgte tett med på rettssaken mellom Johnny Depp og Amber Heard, ifølge listen fra Google.
Hvorfor og Hva-søkefrasene oppsummerer noen av de største hendelsene som har preget året. «Hvorfor er strømmen så dyr» er blant spørsmålene nordmenn har lurt mest på i 2022. På listen finner man også spørsmål knyttet til lærerstreiken, SAS-streiken og Taliban sitt besøk i Norge.
– Søketrendene er en kavalkade over året som har gått og oppsummerer sakene som har preget ordskiftet. Nordmenn har benyttet seg av Google for å søke kunnskap og lære seg mer om hva som egentlig foregår. Det kan være om stort og smått, som å sette seg inn i historien om hvorfor Sverige ikke er med i Nato eller for å friske opp kunnskapene sine om hvorfor vi feirer pinse, avslutter Ronander.