Monita Marie Ness i Ocean.

DCC kårer to vinnere som får live reklame verdt to millioner

Onsdag 1. desember faller avgjørelsen - da skal historiens første Digital Creative Competition Nordics-utgaven avgjøres.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– DCC Nordics skal i hovedsak pushe grensene, fremme kreativitet og innovasjon i utendørsverdenen. Med digitaliseringen av utendørs, kommer det så mange nye muligheter, og vi hyller denne kreativiteten med å arrangere DCC, sier Key Account Manager i Ocean, Monita Marie Ness til KOM24.

Konkurransen startet opp i 2009, og innen 2012 kom den første Cannes Lion prisen i utendørskategorien. Etter dette ble det et stort år i 2015, hvor Womans aid «Look at me» vant en gull løve, opplyser Ness.

Trenger bare en ide

– Hovedmålet med konkurransen er som nevnt å fremme innovasjon og kreativtet innenfor utendørsmarkedet. Og minne alle på at DOOH er mer enn en skjerm. Og vi har sett en utrolig utvikling fra å ha kun full motion til å leke seg med AR filtere, lyd, bevegelsesensor for å nevne noen verktøy.

For Norden sin del, så blir dette nå en årlig konkurranse.

– I år hadde vi en soft launch, men fra neste år blir det både event og tidligere oppfordring til mediebyråer, kreativebyråer og direktekunder for å delta. Alt man trenger for å bli med er en ide, så fikser vi resten.

For Ness og Ocean-gjengen er nemlig i ekstase over mottakelsen konkurransen har fått og hyller alle de innovative bidragene som har kommet inn.

– Det var ikke en enkel jobb for juryen, men vi er stolte av å vise frem shortlisten.

DCC Shortlist

Shortlist: Commercial

  • Coop Prix – The Sloth v2 – ANTI
  • Oda – The Claw Machine – Pol
  • Änglamark – Kunstige Grønnsaker – We Are Live
  • Release – Garantert Brukt – Ko & Co
  • City Self Storage – Bedre plass siden 1993 – Metro Branding
  • Netflix – Trollet våkner i 2022 – Anorak / NoA
  • Motkraft – Bli med å gi en langefinger – Motkraft og Simpleness

Shortlist: Non-profit

  • Amnesty International – The Power of YOU – Anorak / NoA
  • RFSU – Free to Feel – Valtech RADON
  • Voksene med medfødt hjertefeil – Det Knuste Hjertet – We Are Live
  • VO-linjen – En handling kan endre en hel handling – Hyper
  • Right to Play – Barn skal ikke jobbe, barn skal leke – Merkle

To vinnere skal kåres i to ulike kategorier – commercial og non profit. Og begge vil få sine egne ideer realisert live til en verdi av to millioner kroner. Ideene skal på uttak i løpet av det neste året.

– Vi er imponert over at det er så mange som holdet et vanvittig høyt nivå. Dette er det første året vi arrangerer DCC Nordics, så vi er godt fornøyd med antall bidrag i år.

Neste år sikter Ocean mot å ha flere events og en fysisk prisutdelingen. Og oppfordrer alle som sitter inne på en ide om å bli med, enten om det er skisset opp på en post it lapp eller laget i form av storyboards.

Vinnerne blir annonsert 1. desember.

Powered by Labrador CMS