Stein Risstad Larssen er ny kommunikasjonssjef i Direktoratet for mineralforvaltning

Han er ny kommunikasjonssjef i Direktoratet for mineralforvaltning

– Vi skal bidra til en åpen og opplyst offentlig samtale, og det synes jeg er nydelig å tenke på.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Denne høsten utlyste Direktoratet for mineralforvaltning stillingen som kommunikasjonssjef. Nå er det kjent at Stein Risstad Larssen nylig tiltrådte stillingen.

Larssen har tidligere blant annet jobbet som journalist i Adresseavisen, som frilansjournalist, åtte år i kommunikasjonsbyrået Røe Kommunikasjon og som tekstforfatter i reklamebyrå.

- Gleder meg

– Jeg hadde lyst på denne jobben fordi jeg ville være en del av dette direktoratet, som har et sterkt tverrfaglig miljø og som kommer til å spille en viktig rolle i det grønne skiftet, sier han til KOM24.

– Dette er en etat som er en viktig forvaltningsmyndighet for norske mineralverdier, og vi skal bidra til å stimulere til mer næringsvirksomhet innenfor mineralutvinning på en bærekraftig måte. Og mineraler blir det mer og mer bruk for.

I direktoratet er det han selv, i tillegg til en annen rådgiver som jobber med kommunikasjon.

Bortsett fra at Larssen tidligere har vært innleid som konsulent i Statens Vegvesen, er dette første gang han jobber med kommunikasjon som ansatt i en stor organisasjon.

– Det blir strålende. Først og fremst fordi det var en jobb jeg hadde veldig lyst på. Jeg gleder meg til å sette meg skikkelig inn i det faglige og opparbeide meg god kunnskap om direktoratet, sier han og fortsetter:

– Så gleder jeg meg til å jobbe lenge og inngående over tid med å bistå, og få til, oppdraget til direktoratet. Det blir ikke den «thrilleraktige» byrå-tilværelsen som det er å hoppe mellom totalt forskjellige oppdrag, men siden vi bare er en annen rådgiver og meg vil jeg få jobbe med alt fra strategi og krisehåndtering til tekst, foto og produksjon av korte videosnutter, sier han.

– Ny strategi

Larssen, som nå vender tilbake til kommunikasjonsbransjen, forteller at han liker variasjonen arbeidet gir han.

– Jeg liker at man kan jobbe målrettet og strukturert, samtidig som man får være kreativ. Så er det utrolig flott å få jobbe sammen med andre folk og hjelpe både folkene og organisasjonen med å utvikle seg, sier han.

Larssen har allerede vært ansatt én måned i direktoratet. Fremover skal han blant annet jobbe med å utvikle en ny kommunikasjonsstrategi.

– Det blir å åpne østers og finne perler, sier han og fortsetter:

– Som offentlig etat legger grunnloven og statens kommunikasjonspolitikk sterke føringer for kommunikasjonsarbeidet. Vi skal bidra til en åpen og opplyst offentlig samtale, og det synes jeg er nydelig å tenke på.

– Så må jeg være flink til å motivere mine medarbeiderne og fortelle om alt det gode arbeidet som gjøres. Jeg er jo bare en hjelper, sier han.

Powered by Labrador CMS