F.v. Petter Remen Hanssen, Eldar Skylstad, Anita Engen Hjelset og Eirik Fjellaksel.
F.v. Petter Remen Hanssen, Eldar Skylstad, Anita Engen Hjelset og Eirik Fjellaksel.

Landkreditt med helt ny merkevareprofil

Finanskonsernets har fått hjelp av reklamebyrået Good Morning Naug: – Landkreditt er virkelig en ekte Good Morning Naug kunde – her har vi fått brukt oss i full bredde, sier Eirik Fjellaksel.

Publisert Sist oppdatert

– Det å gjøre en total omveltning for hvordan et av Norges største finanskonsern skal framstå ut mot markedet, er ikke bare en veldig spennende oppgave å gi seg i kast med, den er også utrolig omfattende, sier Eldar Skylstad som har vært strategisk rådgiver hos Good Morning Naug, i en pressemelding mandag.

Senior digitalrådgiver Eirik Fjellaksel, har ledet hele den digitale delen av jobben.

– Her har vi gjort både UX og webdesign på både nettsider, nettbank, mobilbank og skjemaer, forteller han.

Løste spagaten

Fra Landkreditt sin side, er det Petter Remen Hanssen som har trukket i trådene:

– Det har vært en lang og bred prosess som har betydd mye for meg. Jeg har siden jeg startet i konsernet hatt et høyt ønske om å utvikle merkevaren til det den fortjener. Nå har vi fått opp en mer agil og solid rigg med grunnlag for vekst og gode kundeopplevelser fremover, sier lederen for marked og digital i Landkreditt.

Logoen til venstre er den gamle, og viser sol, vann og jord. Den nye logoen til høyre, snakker om sammenhengen mellom det å så – og vekst.
Logoen til venstre er den gamle, og viser sol, vann og jord. Den nye logoen til høyre, snakker om sammenhengen mellom det å så – og vekst.

Som et samvirke eid av bønder, har konsernet hatt et litt annet utgangspunkt og en litt annen hovedmålgruppe enn de aller største finanskonsernene:

– I utgangspunktet lå det jo en spennende spagat her – å framstå minst like attraktiv overfor hovedmålgruppen som før, samtidig som de ønsket å framstå mer moderne og bli mer synlig som et alternativ for en bredere målgruppe, sier Skylstad.

Og forteller at det ikke var så vanskelig som det kunne høres ut som.

– Den gamle logoen viste helt konkret sol, vann og jord, som betingelser for vekst og landbruk. Den nye logoen er symbolsk og snakker om sammenhengen mellom det å så – og vekst. For til syvende og sist er det jo det både landbruk og bank og finans handler om.

Har brukt hele byrået

Fargepaletten har beholdt hovedtrekkene med gult og grønt, men har fått mer tyngde og varme. Mye av arbeidet har imidlertid gått med til å få den grafiske profilen inn på alle de digitale flatene som møter eksisterende og potensielle kunder, samt å forbedre grensesnittet for å skape en bedre brukeropplevelse.

– Landkreditt er virkelig en ekte Good Morning Naug kunde – her har vi fått brukt oss i full bredde, både med strategisk design, digital kompetanse og inn i den daglige driften med det meste av kommunikasjons- og reklameoppdrag, avslutter Fjellaksel.

Powered by Labrador CMS