Heim TV, i samarbeid med EL-PROFFEN, har gått sammen om å produsere den nye workplace realityserien, «Elektrikerne».

Lanserer reality-TV om elektrikernes hverdag

Heim TV og EL-PROFFEN presenterer i dag «Elektrikerne».

Publisert

Heim TV, i samarbeid med EL-PROFFEN, har gått sammen om å produsere den nye workplace realityserien, «Elektrikerne», som hadde premiere torsdag. 

At Norge mangler elektrikere kommer nok ikke som en stor overraskelse på de fleste.

NHOs kompetansebarometer viser at 67 prosent av medlemsbedriftene i landsforeningen Nelfo sliter med å få tak i den kompetansen de trenger. 

Nå tar én av bransjens største aktører grep for å øke rekrutteringen, og det sammen med TV-kanalen Heim TV:

– Elektriker er et av de mest spennende og varierte yrkene man kan utdanne seg til, og vi er mange som har stor kjærlighet for faget. Likevel ser vi, som mange andre håndverkerdisipliner, at vi må ta nye grep for å sørge for god rekruttering fremover, forteller Sven Arild Bransdal, markedssjef i EL-PROFFEN, i en pressemelding.

Gjennom ti episoder vil seerne bli kjent med en rekke elektrikere over hele landet som skal bryne seg på et bredt spekter av utfordringer. Blant de som deltar i serien er det alt fra helt ferske lærlinger til garvede elektrikere med en lang karriere bak seg.

– Formålet med serien er å vise fram den fagligheten som kreves for å løse oppdrag som for mange befinner seg gjemt bort bak vegger eller i skap som ingen andre har lov til å åpne. Elektrikerne er en del av en litt stille gruppe hverdagshelter som ikke er redd for en støyt, og heller ikke noen støt, på veien, fortsetter Bransdal.

Workplace reality

Realitybølgen har rullet og gått på norske og internasjonale skjermer gjennom en årrekke. De siste årene har det blitt stadig mer populært å trekke handlingen inn til konkrete arbeidsplasser og krevende situasjoner.

– Heim TV er kanalen som fokuserer på hjem, interiør og bolig. Derfor var det naturlig å lage en serie om elektrikere som vi alle trenger for å varme opp og belyse våre hjem, forteller Henrik Lund, COO i Heim-TV.

Opprinnelig var hovedmålgruppen for serien unge mennesker som kanskje ikke helt har bestemt seg for hvilken utdanning de skal ta:

– Denne målgruppen er fortsatt viktig, men vi tror også at serien vil få et langt bredere publikum. De fleste av oss har en viss formening om hva elektrikerne driver med, men der stopper gjerne innsikten. Denne serien vil derfor treffe godt hos alle som liker kombinasjonen av underholdning og litt læring, en trend som har blitt stadig sterkere hos TV-seerne i de siste årene, avslutter Lund.

Heim TV distribueres i alle basispakkene i Norge, det vil si Altibox, Allente, Riks TV, Telenor og Telia, samt online via Strim og T-WE. Produksjonen av «Elektrikerne» er gjort av Tellus Works Television på oppdrag fra Heim TV.

Powered by Labrador CMS