Forbrukerrådet krever strengere regler mot grønnvasking i finans Over sju av ti nordmenn vil ha klare regler for hva som kan kalles bærekraftige fond og investeringsprodukter. Nå ber Forbrukerrådet EU rydde opp.
Norwegian vil ikke ha «grønn»-markedsføring av ny rute Sa de hadde vunnet Danmarks grønneste rute. Nå vil de ikke lov til å kalle det det lenger.
Bærekraftsmerker selger, men... «En studie av netthandel viser at bærekraftsmerking på produkter øker salget. Tillit er én viktig faktor bak salgstallene, og den må forvaltes med ærlighet», skriver Anne Grethe Henriksen, i dette innlegget.
Her demomstrerer klimaaktivister utenfor Anorak – Så lenge de støtter Equinor kommer vi til å gjøre motstand mot dem.
– Merkene har sluttet å snakke for de er redde for å bli beskyldt for grønnvasking Snart vil et flertall av nordmenn ha en bærekraftig livsstil, viser undersøkelse. Men bransjepersoner savner kommunikasjon fra bedriftene.
Hvordan fortelle om bærekraft på en måte som engasjerer? «Å bruke begrepet «bærekraft» uten konkret innhold bør du styre unna. (Ja, jeg vet – jeg bruker ordet selv akkurat nå)», skriver Elisabeth Aandstad Ekheim.
Mener Forbrukertilsynet ikke er strenge nok mot grønnvasking – Det skal svi og fare med løgn, sier lederen i Framtiden i våre hender, som etterspør avskrekkende sanksjoner mot villende markedsføring.
Fikk med de ansatte på grønnvaskings-dugnad Elkjøp fant på en fiffig løsning for å bli kvitt fy-ordene som kan sende feil signal.
Gina Tricot og Bianca Ingrosso anklages for grønnvasking Sammen lanserte de klimakampanjen «Gina Tricot Forest». Men nå anklages de for grønnvasking.
Slår ned på villende markedsføring hos flyselskapene Europeiske forbrukermyndigheter går sammen for å bekjempe grønnvasking i flybransjen.
Forsvarssektoren går med i kampen mot grønnvasking Forsvaret, Forsvarsmateriell, Forsvarsbygg og Forsvarets forskningsinstitutt signerer i dag Grønnvaskingsplakaten.
Viste slående tall til bransjefolk: – En krise for dere som sitter her Flere virksomheter sliter spesielt på tre viktige punkter.
Anklager Equinor for grønnvasking i reklamestunt Equinor mener plakatene er villedende og sprer misinformasjon.
– Våre kunder lyver, sa sjefen. Nå får han krass kritikk Anklaget kunder for løgn. Ekspertene utfordrer Geir Karlsens uttalelser og Norwegians kommunikasjonsstrategi.
Det handler ikke om å unngå å bli arrestert, men å få tilbake tilliten «Med de nye kravene fra EU kan det fort oppfattes som at det bare blir enda vanskeligere å kommunisere bærekraft. Men det er ikke synd på oss kommunikasjonsfolk», skriver Matilda Aronsson.
– Det er vanskelig å ta bærekraftige valg Med en felles innsats kan kommunikasjonsfolk bidra til raskere omstilling mot en bærekraftig fremtid.
Bærekraftskommunikasjon: – Et spørsmål om troverdighet Flere undersøkelser viser at folks tillit til bærekraftskommunikasjon er svært lav.
Forbrukerrådet mener SAS og Norwegian grønnvasker – det vil de ha en slutt på Nå ber de myndighetene gripe inn mot markedsføring av “klimanøytrale” flyreiser.