Forbrukerrådet mener SAS og Norwegian driver med grønnvasking. Nå krever de at myndighetene tar tak i det.

Forbrukerrådet mener SAS og Norwegian grønnvasker – det vil de ha en slutt på

Nå ber de myndighetene gripe inn mot markedsføring av “klimanøytrale” flyreiser.

Publisert Sist oppdatert

Den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC og 22 av medlemsorganisasjonene fra 18 land har i dag sendt brev til EU-kommisjonen og nettverket av forbrukertilsynsmyndigheter (CPC) der de sterkt kritiserer villedende klimarelaterte påstander fra 17 europeiske flyselskaper. 

Det skriver Forbrukerrådet på egne nettsider. 

Forbrukerrådet er med i kampanjen og har i dag sendt brev til Forbrukertilsynet om saken. 

Ifølge en juridisk analyse bestilt av BEUC, bryter slike klimapåstander EU-reglene om urettferdig handelspraksis, som er innført i norsk rett gjennom markedsføringsloven. 

– Blant de 17 selskapene vi har sett på, er det 15 som flyr fra og til Norge, og to av dem er Norwegian og SAS, forteller direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, til egne nettsider.

Forbrukerorganisasjonene ber om en europeisk undersøkelse av saken, og at tilsynsmyndighetene skal slå ned på praksisen og bøtelegge ulovlig markedsføring. 

De berørte flyselskapene – og hele bransjen – må slutte med påstander som gir forbrukerne inntrykk av at det er mulig å fly klimavennlig.

– Dette er rett og slett usant. Å fly ikke er bærekraftig, og vil heller ikke bli det i nær fremtid. Der flyselskaper har tilbudt oss forbrukere å betale ekstra “grønne” avgifter basert på slike villedende påstander, bør flyselskapene gi refusjon til kundene sine, sier Blyverket. 

Hun sier at de oppfordrer myndighetene til å slå ned på denne praksisen.

– I en tid hvor mange ønsker å reise mer bærekraftig, bør flyselskapene umiddelbart slutte å tilby forbrukere falsk god samvittighet, sier hun. 

I SAS er de svært overrasket over utspillet, sier pressesjef Tonje Sund.

– Vi i SAS prøver å lede denne viktige transformasjonsreisen og vi er veldig nøye med at markedsføringen vår ikke skal villede. Men det er selvfølgelig bra om vi får felles retningslinjer. Som Karsten Lauritzen i Dansk Industri Transport sier: «Flybransjen opererer i et globalt marked med internasjonal konkurranse, derfor er det bra om det er klarere retningslinjer i EU, fremfor nasjonale særregler, slik at selskapene vet hvordan de skal forholde seg til markedsføringen. Retningslinjene må bare ikke bli så restriktive at vi ikke kommer noen vei.», skriver Sund i en e-post til KOM24.

Hun skriver at SAS har hele tiden vært tydelige på at reisen mot lav- og nullutslippsflyvninger vil ta tid og vi gjør store investeringer på veien dit. 

– SAS har investert aktivt i å redusere sin miljøpåvirkning, inkludert tiltak som å bruke mer drivstoffeffektive fly og øke bruken av nettopp Sustainable Aviation Fuel (SAF) – som er bryggen over til lav- og nullutslippsflyvninger. Denne innsatsen har allerede ført til merkbare utslippsreduksjoner og kan fortsette å utgjøre en betydelig forskjell ettersom teknologien skrider fram, skriver hun og legger til at det er også verdt å merke seg at EU, så vel som Norge og Storbritannia, har anerkjent potensialet til SAF i å redusere klimagassutslipp og oppnå bærekraftsmål.

Charlotte Holmbergh, kommunikasjonssjef i  Norwegian skriver i en e-post at luftfart er veldig internasjonalt og derfor ser de fram til klare retningslinjer på EU-nivå om hvordan vi skal kommunisere bærekraft.

– I Norwegian ønsker vi å oppnå så betydelige reelle utslippskutt som mulig, så raskt som mulig. Derfor samarbeider vi med industrien for å bidra til å øke produksjonen av bærekraftig flydrivstoff, som vi tror på relativt lang sikt er den beste og mest effektive måten vi kan redusere utslippene på. I mellomtiden tilbyr vi kunder som ønsker å støtte CO2-reduserende prosjekter som er sertifisert av FN og Gold Standard. Vi har også en rekke andre tiltak for å redusere klimafotavtrykket vårt og har som mål å kutte 45 prosent av våre egne utslipp før 2030.

Powered by Labrador CMS