Reklamestuntet til den anonyme studenten førte til at Olje- og energiminister Terje Aasland tok kontakt med vedkommende.

Anklager Equinor for grønnvasking i reklamestunt

Equinor mener plakatene er villedende og sprer misinformasjon.

Publisert

Forrige uke dukket det opp flere reklameplakater i bybildet i Trondheim.

Ved første øyekast kan det virke som en Equinor-reklame, men så leser man tittelen: «Takk til dere som behandler klimaet så useriøst som vi gjør», og peker på at kun 0,13 prosent av Equinors energiproduksjon er fornybar, til tross for selskapets offentlige satsing på dette området. 

Det var Under Dusken som omtalte saken først, og ifølge studentavisen, er stuntet utført av en anonym student. 

– Villedende 

Reklamestuntet har som formål å rette oppmerksomheten mot det som oppfattes som renvasking av informasjon. 

Olje- og energiminister Terje Aasland.

Studenten har brukt Equinors reklamemateriell som utgangspunkt, men endret det for å «passe sannheten bak selskapet».

Til studentavisen sier hen at Equinor forsøker å skyve sannheten under teppet, og at plakatene er ment som satiriske og morsomme, samtidig som de oppfordrer folk til å tenke kritisk. 

Studenten forteller også hen ble kontaktet av Olje- og energiminister Terje Aasland, som mente plakaten var villedende, og sprer misinformasjon. 

Studenten argumenterer imidlertid for at plakatene er ment å gjøre folk oppmerksomme på det han eller hun oppfatter som grønnvasking fra Equinors side. 

– Vi har ikke behov for grønnvasking

Magnus Frantzen Eidsvold, pressetalsperson i Equinor, er uenig med kritikken.

Magnus Frantzen Eidsvold, pressetalsperson for Equinor, uttrykker overfor studentavisen forståelse for folks frustrasjon over tempoet i klimaomstillingen. 

Men videre påpeker han at selskapet økte sin fornybarproduksjon med 17 prosent i fjor og planlegger å doble den i år. 

Han oppfordrer folk til å se på selskapet som en helhet og bruke deres nettsider for å få mer informasjon.

– Vi har ikke behov for grønnvasking, eller fremstille oss som noe annet enn det vi er. Tvert imot, vi er åpne både på våre ambisjoner og hvor langt vi faktisk har kommet i vår egen omstilling, derfor rapporterer vi jevnlig på fremdrift, sier Eidsvold til avisen. 

Powered by Labrador CMS