
E-posten som tikket inn skapte kaos for den norske grunderen: – Jeg har ikke skjønt før hvor stor ære det er å havne på denne listen
– Det første jeg gjorde var å ringe mamma.
– Mamma har heia på meg fra starten. Så det var det første og viktigste å gjøre.
Det forteller Ronald Griffin, mannen som står bak Seen, til KOM24.
Tirsdag denne uken ble det kjent at han er inne på Forbes sin prestisjetunge liste 30 under 30.
Griffin grunnla Seen, som er en KI-drevet videoteknologiplattform tilbake i 2017.
KOM24 har flere ganger skrevet om byrået, som blant annet lager personaliserte videohilsninger og som har Storm communication og Petter Stordalen med seg på eiersiden.
Har etablert seg i London
Byrået har hovedkontor i Oslo, men og et vekstkontor i Stockholm og har nylig etablert seg i London.
– Så sånn sett var timingen bra, sier han.
Selv var han ikke klar over at han var inne på listen før han våknet tirsdag morgen og såg en e-post om at han var havnet på listen.
– Da ble jeg veldig, veldig glad og stolt, sier han.
Deretter ble dagen rimelig kaotisk for han.
– Jeg har ikke skjønt før hvor store ære det er å havne på denne listen, sier han.
Hvert år publiserer Forbes-magasinet en oversikt over 30 fremadstormende talenter under 30 år, fordelt på forskjellige verdensdeler og bransjer.
Griffin har oppnådd en plass på denne prestisjetunge listen innenfor kategorien media og markedsføring i Europa.
– Ikke alltid vært en lett reise
Etter å ha snakket med mamma, gikk store deler av dagen med til å snakke med pressen.
– Jeg vil trekke fram teamet i Seen og alle investorene våre som har vært med på reisen. Det har ikke alltid vært en lett reise, sier han.
I 2022 ble Griffin kåret til Årets teknologihode i E24. Der kom det fram at han sluttet på skolen alt som 14-åring.
– Tenk at man kan lykkes uten å ha gått de tradisjonelle linjene. Dette viser at det er mulig å bygge noe uten å ha noen tradisjonell utdanning men å ha de riktige menneskene med deg på denne veien, sier han til KOM24.
Han sier at det ikke har vært lett og forteller om mye tung jobbing og løfting.
– Det har nok ikke vært lettere ved at jeg droppet ut så tidlig, innrømmer han.
Skal vokse i Europa
Griffin sier han har bygget stein på stein i Norge, men at det først ble skikkelig fart på sakene når Martin Nerstad kom inn som CEO og satte fokus på salg og bygget opp et kommersielt apparat i Norge og i Stockholm.
Coop Norge er blant kundene han drar fram, for de har vært drivende for hvordan Seen har utvikla seg og man har tatt i bruk teknologien på ulke måter. Men han drar og fram Ica, Ving og den siste store avtalen deres, med bonussystemet til Lufthansa, Miles & More.
Målet er å ekspandere videre i Europa.
– De neste årene handler om internasjonalisering og skalering av teknologien vi har investert i, sier han.
Griffin har tidligere vært inne på Kapitals 40 under 40-liste.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no