Ved hjelp av en digital kampanje vil norske og britiske aksjonister få Equinor til å droppe Rosebank-prosjektet i Storbritannia.

Slik prøver de å skade omdømmet til Equinor

Hadde digital aksjonskampanje mot olje og gass-giganten. Equinor sier de merket aksjonen.

Publisert

– Det vi vil er at de skal stoppe Rosebank-prosjektet og at det skal komme seg inn i den offentlige debatten i Norge.

Det sier Rune Woldsnes, som er strategic lead for Rosebank-kampanjen.

Rosebank er et olje- og gassfelt som ligger vest for Shetland og ble funnet i 2004. Det drives av Equinor, Suncor og Siccar Point.

– Brer seg over landegrensene

En ser for seg produksjonsstart i fjerde kvartal 2026, og platåproduksjonen av olje ventes å være på rundt 70 000 fat per dag i perioden 2027–2029.

Men utbyggingen er ikke bestemt enda og man regner med en investeringsbeslutning i løpet av første halvår 2023.

Det er denne de digitale aksjonistene vil ha stoppet.

Det begrunner de i både klimautslipp men og de store subsidiene som de mener Equinor vil få som følge av utbyggingen, penger aksjonistene heller mener bør brukes til å løse den pågående økonomi- og energikrisen i landet.

– Dette er et samarbeid med organisasjoner i Norge og Storbritannia, for å vise at det ikke bare er noe det er motstand mot i Norge eller Storbritannia, men noe som brer seg over landegrensene, sier Woldsnes.

Tirsdag morgen ble aksjonistene samlet til et møte der man fikk et kit med ting man kunne skrive til Equinor, hvordan nå dem og i hvilke kanaler de kan nås i.

– Så ga vi instruks om at nå kan alle sammen sette i gang og skrive til Equinor, sier han.

Vil ta plass

Aksjonistene har lagt igjen spor etter seg i sosiale medier og noen har også ringt til Equinor. Alt for å ta plass i Equinors kanaler.

Foreløpige tall fra aksjonistene viser at det har kommet en rekke innlegg fra dem på Equinors poster i sosiale medier.

– Det går på omdømmet til Equinor. Måten de er til stede i norsk offentlig debatt med reklamekampanjer, podkastepisoder, uttalelser til mediene og de har en stor kommunikasjonsavdeling og de bruker mye ressurser på kampanjer og å bygge omdømme. Ut fra det trekker vi konklusjonen at om vi kan fortelle de historiene Equinor ikke forteller selv, kan det legge press på dem, mener han.

– Men Equinor legger vel ikke skjul på hva de jobber med, at det er olje og gass?

– De legger ikkje skjul, men de velger selv hva de vil trekke fram. I utlandet er det i hovedsak fornybar. Havvind er de veldig glade i å snakke om, mens vi hører mindre om olje og gassprosjekter i utlandet, sier han.

Woldsnes har tidligere aksjonert mot Equinor i Australia, hvor han bor nå.

Tror på suksess

Han er overbevist om at det er mulig å få en gigant som Equinor til å gi seg og viser til aksjonen som fikk stoppet Cambo-oljefeltet i Skottland i 2021.

– Jeg tror det er realistisk at det stoppes. Vi ser hvordan Cambo ble stoppet i fjor og at Equinor måtte trekke seg ut av Australbukta i 2020. Vi ser og hvordan det politiske klimaet er i Storbritannia om dagen og hvordan Equinor må navigere det. I tillegg er Rosebank mest olje, det redder ikke gasskrisen, mener han.

Ola Morten Aanestad

– Har merket det

KOM24 har vært i kontakt med Equinor som ikke er så bekymret for kampanjen.

– At det er diskusjon om energipolitikken og nye olje- og gassprosjekter, er noe vi er kjent med både i Norge og internasjonale markeder. Meningsbrytning er bra, og vi har selvfølgelig full respekt for de som er uenige med oss og at de bruker sin ytringsfrihet på ulike flater. Dette er ikke den første digitale kampanjen som har vært rettet mot oss. Vi har merket kampanjen i form av e-poster, henvendelser og kommentarer på digitale kanaler, skriver Ola Morten Aanestad i en e-post til KOM24.

– Vi tror omdømmet påvirkes mest av det vi faktisk gjør. I Storbritannia er vi et bredt energiselskap som investerer tungt i fornybar energi og bidrar sterkt til energiforsyningen som stor gassleverandør fra norsk sokkel og ansvarlig operatør for prosjekter på britisk sokkel, skriver han videre.

Powered by Labrador CMS