Ny rapport viser at Google har et lobbybudsjett på drøyt 65 millioner norske kroner.

Teknologigiganter har det høyeste lobbybudsjettet i EU

Fersk rapport advarer om at dette kan føre til at teknologiselskaper får dominere debatten.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Google, Facebook, Microsoft, Apple og andre teknologibedrifter bruker mer enn 97 millioner euro på lobbyvirksomhet mot EU hvert år, viser en ny rapport. Det vil si nesten én milliard norske kroner.

Det skriver Campaignlive, som har hentet ut tallene fra en fersk rapport fra Corporate Europe Observatory og Lobbycontrol. Tech -gigantene bruker mer penger på lobbyvirksomhet inn mot EU enn det for eksempel legemiddel-, olje- og finansnæringen gjør.

Totalt har teknologiselskapene 140 heltids lobbyister på EU-nivå.

Øverst på listen finner vi Google med et lobbybudsjett på drøyt 65 millioner norske kroner. På andre plass på denne listen finner vi Facebook og Microsoft som bruker rundt 60 millioner og 57 millioner kroner inn mot EU.

Denne rapporten er også omtalt av den svenske bransjeavisen Resumé.

I tillegg advarer rapporten om at dette kan føre til at teknologiselskaper får dominere debatten rundt seg og at de har uforholdsmessig tilgang til beslutningstakere.

Powered by Labrador CMS