Marius Parmann i Storm communications, reagerer på Geelmuyden Kieses stunt for å få folk til å flytte nordover.
Marius Parmann i Storm communications, reagerer på Geelmuyden Kieses stunt for å få folk til å flytte nordover.

MENINGER:

Reagerer på GK-stunt: – Jeg blir oppgitt på vegne av bransjen

«Med noen få unntak, er dette virkelig ikke en metode som kjennetegner bransjen», skriver Marius Parmann om GKs kampanje for å få folk til å flytte til Nord-Troms og Finnmark.

Publisert Sist oppdatert

Jeg blir oppgitt på vegne av bransjen når jeg leser om PR-stuntet der Øst-Finnmarkrådet har søkt om å etablere en egen tidssone med 26 timer i døgnet. 

Jeg forstår at det ligger mer i denne større kampanjen, men tiltaket, som er utviklet av et PR-byrå og finansiert av skattepenger, imponerer uansett ikke. 

Nå blir EU-byråkrater nødt til å bruke sin dyrebare tid på å behandle en søknad som alle involverte må ha forstått at er totalt urealistisk. 

Slike PR-stunts bygger opp under myten om at kommunikasjonsfaget kun handler om å få oppmerksomhet, og ikke bidrar med reell verdi eller løser ekte utfordringer.

Med noen få unntak, er dette virkelig ikke en metode som kjennetegner bransjen. 

Den er full av flinke folk som bruker faget til å skape reell endring. Og der kommunikasjonen har som mål å styrke tilliten og relasjonen mellom avsender og målgruppen.

Spesielt skuffende er det at stuntet får oppmerksomhet kort tid etter at Innovasjon Norge-sjefen Håkon Haugli trakk frem en lignende idé som sin største kommunikasjonstabbe. 

Det handlet om et PR-stunt for fem år siden, der Sommarøy skulle innføre en «tidsfri sone». 

Det statseide selskapet innså etter hvert at dette ikke var god kommunikasjon, og at det er helt grunnleggende at det skal være tillit til informasjon som kommer fra det offentlige.

En slik refleksjon burde også ha truffet Øst-Finnmarkrådet og dets PR-byrå.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Innlegget ble først publisert på Marius Parmanns egen LinkedIn-side og er re-publisert med tillatelse. 

Powered by Labrador CMS